REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
31 października 2014 11:26 Polska Agencja Prasowa 1.8 tys. odsłon

Gliwice: PKP ma wykonawcę przebudowy dworca

Spółka PKP SA rozstrzygnęła przetarg na wykonawcę przebudowę dworca kolejowego w Gliwicach - poinformował w piątek Bartłomiej Sarna z wrocławskiego oddziału PKP SA.

Chodzi o unijny projekt "Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice", który w listopadzie 2012 r. został przesunięty z listy projektów rezerwowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 (POIiŚ) - na listę podstawową. W bieżącej edycji programu mogą zmieścić się prace wykonane do 2015 r.

Od listopada 2012 r., kiedy projekt zyskał szansę realizacji, inwestor, czyli Polskie Koleje Państwowe SA, przeprowadził procedurę środowiskową, zamówił studium wykonalności, określające m.in. czy inwestycja jest możliwa jeszcze w ramach bieżącego okresu programów unijnych; potem wybrał też m.in. projektanta. W lipcu br. spółka ogłosiła przetarg na wykonawcę przebudowy.

W przetargu wpłynęło pięć ofert. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum spółek z hiszpańskiej grupy Aldesa, które zaoferowało cenę 136,8 mln zł. Jak przekazał Sarna, obecnie PKP SA czekają na uprawomocnienie się decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty. Podpisanie umowy poprzedzi jeszcze kontrola Urzędu Zamówień Publicznych. Spółka przewiduje zawarcie kontraktu do końca tego roku. Potem na dworcu rozpoczną się prace budowlane.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł.

Ostatecznie przebudowa będzie miała szerszy zakres. Zgodnie z założeniami projektu POIiŚ wartość przebudowy dworca oszacowano na 170,8 mln zł, z czego 83,7 mln zł to założone dofinansowanie unijne. Zaplanowano przebudowę wnętrz istniejącego budynku dworca oraz modernizację infrastruktury torów i peronów.

Główną zmianą we wnętrzu będzie połączenie specjalnym korytarzem odrębnych dotąd holów głównego i autobusowego. Cały kompleks stanie się przyjaźniejszy dla niepełnosprawnych. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, pojawią się windy. Obniżona będzie część okienek kasowych. Odpowiednio przystosowane będą też toalety.

Stare tablice odjazdów i przyjazdów zastąpią elektroniczne wyświetlacze. Rozbudowany będzie system monitoringu, wymieniony zostanie system nagłośnienia, dworzec zyska też nowoczesny system powiadamiania o pożarze i tzw. system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Renowacja obejmie elementy historyczne, m.in. charakterystyczną mozaikę w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowana i podświetlona zostanie elewacja gmachu wraz z detalami architektonicznymi. Nad głównym wejściem pojawią się nowy zegar i napis z nazwą dworca.

Przebudowane zostaną też perony i tunele. Z tunelu głównego na perony będą prowadziły schody ruchome, a z tunelu wiodącego od holu autobusowego - windy. Perony otrzymają nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostaną też tory w obrębie gliwickiej stacji.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • NAWVO
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]