Firma Nexteer Automotive wyprodukowała 20-milionowy elektryczny układ kierowniczy do samochodów (EPS). Jubileuszowy egzemplarz powstał w fabryce Nexteer w Tychach, która od 2003 r. wytworzyła ponad połowę wszystkich systemów EPS wyprodukowanych przez koncern.
Na wyprodukowanie 20 milionów układów EPS (Electric Power Steering) Nexteer Automotive potrzebował 14 lat. Pierwszy taki układ zjechał z taśmy produkcyjnej w 1999 r. Trzy lata później ruszyła jego produkcja w Tychach. Zlokalizowana w tym mieście fabryka, wraz z drugim polskim zakładem w Gliwicach, należy do największych zakładów Nexteer na świecie pod względem zatrudnienia i produkcji.
Prezes Nexteer Automotive Poland Rafał Wyszomirski prognozuje, że dzięki m.in. planowanym ulepszeniom technologicznym, w ciągu kolejnych 10 lat ponad 90 proc. globalnej produkcji układów kierowniczych będą stanowić układy EPS wytwarzane m.in. w polskich zakładach.
Jak wskazują inżynierowie Nexteer, popularność technologii EPS wciąż rośnie, czego dowodzą nowe projekty koncernu m.in. w Brazylii i USA. Wyliczono, że 20 mln elektrycznych systemów sterowania pozwoliło na zaoszczędzenie niemal ośmiu miliardów litrów paliwa przez kierowców na całym świecie.
- Produkcja 20-milionowego układu elektrycznego to ważny etap zarówno dla polskich fabryk, jak i całego koncernu. Technologia EPS zawdzięcza swoją popularność m.in. temu, że elektryczne układy kierownicze pozwalają na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery - wskazał prezes Wyszomirski. - Duże znaczenie ma także fakt, że jesteśmy w stanie przystosować nasze systemy do indywidualnych potrzeb producentów samochodów na całym świecie. Dlatego po układy EPS produkowane przez Nexteer globalne koncerny motoryzacyjne sięgają coraz częściej, co pozwala nam na planowanie kolejnych inwestycj.
W najbliższych miesiącach Nexteer zainwestuje 70 mln USD i stworzy 325 nowych miejsc pracy w amerykańskiej siedzibie firmy w Saginaw. To rezultat podpisania kontraktu na produkcję EPS z dużym północnoamerykańskim koncernem samochodowym. W 2013 r. firma rozpocznie także produkcję układów kierowniczych w Brazylii i Chinach oraz wdroży układy EPS na tzw. "rynkach wschodzących", gdzie do tej pory popularna była jedynie starsza technologia oparta na rozwiązaniach hydraulicznych.
Tyska fabryka koncernu uruchomiona została w 1999 r., a od 2003 r. wytwarzane są w niej elektryczne układy kierownicze EPS, dostarczane do największych fabryk samochodów na świecie, w tym do zakładów w Polsce, Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii i Serbii.
W pierwszym roku produkcji w Polsce powstało 57 tys. układów EPS, a rok później produkcja wzrosła o 100 proc. i nadal rośnie, sięgając obecnie ok. półtora miliona sztuk rocznie. Polskie fabryki Nexteer produkowały układy EPS m.in. dla różnych modeli fiatów, citroenów i opli. Obecnie z EPS z Tychów korzystają np. nowy fiat panda, grande punto i fiat 500, citroen DS3, nowa lancia ypsilon oraz ford ka.
W grudniu ubiegłego roku firma Nexteer Automotive Poland poinformowała, że nie planuje zwolnień pracowników w związku z trudną sytuacją tyskiej fabryki Fiata i redukcją zatrudnienia w niej o 1450 osób. Nexteer dostarczał układy kierownicze do wytwarzanej w Tychach pandy classic (jej produkcję zakończono z końcem 2012 r.), ale dostarcza je również do wytwarzanej we Włoszech nowej pandy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.