REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
29 sierpnia 2012 11:18 Portal gospodarka i ludzie : : autor: AZ 2.5 tys. odsłon

Wyniki Bogdanki: trzycyfrowy wzrost

W samym drugim kwartale 2012 roku Grupa uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 429,236 mln zł wobec 272,12 mln zł w analogicznym okresie 2011 roku
fot: Krystian Krawczyk

Spółka Lubelski Węgiel Bogdanka w środę 29 sierpnia zaprezentowała swoje wyniki za sześć miesięcy 2012 roku. Jak poinformował portal górniczy nettg.pl Tomasz Zięba, rzecznik prasowy spółki, Bogdanka wypracowała w pierwszym półroczu 2012 roku ponad 906 mln zł przychodów.

Głównym źródłem przychodów ze sprzedaży Grupy LW Bogdanka w trakcie I półrocza 2012 roku (a także I półrocza 2011 roku) była produkcja i sprzedaż węgla energetycznego. Działalność ta w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2012 r. wygenerowała 96,87 proc. osiąganych przez Grupę przychodów ze sprzedaży (w analogicznym okresie poprzedniego roku było to 92,13 proc.). Wzrost przychodów ze sprzedaży węgla jest pochodną wyższej ilości sprzedanego węgla (o 45,94 proc.), przy wyższej jednostkowej cenie sprzedaży.

Ponad 74 proc. ze zrealizowanej sprzedaży węgla (w ujęciu wartościowym) odbywało się na podstawie długoterminowych umów handlowych zawartych między LW Bogdanka a Elektrownią Kozienice, GDF Suez Energia, Elektrownią Ostrołęka i Grupą Ożarów. Spadek udziału głównych odbiorców w całkowitej wartości przychodów (w I półroczu 2011 ww. elektrownie generowały ponad 85 proc. przychodów Grupy) jest wynikiem dywersyfikacji sprzedaży na mniejszych odbiorców.

Grupa Kapitałowa Lubelski Węgiel Bogdanka uzyskała 906, 538 mln zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 55,74 proc. W samym drugim kwartale 2012 roku Grupa uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 429,236 mln zł wobec 272,12 mln zł w analogicznym okresie 2011 roku (wzrost o 57,74 proc.). Zysk operacyjny Grupy wzrósł z kwoty 70,409 mln zł (za I półrocze 2011 roku) do kwoty 212,815 mln zł (za I półrocze 2012 roku) - to wzrost zmiana rok do roku o 202,26 proc.

Wartość zysku EBITDA, czyli zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację, wyniosła 365,343 mln zł wobec 145,185 mln zł w analogicznym okresie 2011 r. Wzrost zysku operacyjnego jest pochodną uruchomienia wydobycia w Polu Stefanów, a co za tym idzie dodatkowego wolumenu węgla przeznaczonego do sprzedaży. Zysk netto za I półrocze 2012 roku wyniósł 173,247 mln zł wobec 62,163 mln zł za analogiczny okres 2011 roku, co oznacza, że był wyższy o 178,7 proc.

W I półroczu 2012 roku wszystkie wskaźniki rentowności osiągnęły wartości wyższe niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Rentowność sprzedaży brutto Grupy LW Bogdanka wzrosła z 20,89 proc. (za I półrocze 2011 r.) do 33,25 proc. (za I półrocze 2012 r.). Na zmianę wartości tego wskaźnika miał wpływ wyższy wzrost uzyskanych przychodów w stosunku do poniesionych kosztów sprzedanych produktów, towarów i materiałów. Przełożyło się to także na wzrost zysku brutto.

W analizowanym okresie rentowność EBIT (zysku operacyjnego) wyniosła 23,48 proc., co oznacza wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego o 11,38 punktów procentowych. Za zmianę wartości opisywanego wskaźnika odpowiedzialny jest wzrost zysku brutto, który jest realizowany poprzez wzrost przychodów ze sprzedaży węgla Jednostki Dominującej. Rentowność EBITDA wzrosła z 24,94 proc. do 40,3 proc. Za zmianę wartości wskaźnika odpowiada, poza rosnącym wynikiem operacyjnym, rosnąca wartość amortyzacji. Rentowność brutto za I półrocze 2012 roku wyniosła 23,54 proc., rentowność netto prowadzonej działalności Grupy wyniosła 19,11 proc. wobec 10,68 proc. za I półrocze 2011 r. Wzrost rentowności aktywów (z 2,18 proc. za I półrocze 2011 r. do 5,35 proc za I półrocze 2012 r.) jest konsekwencją wyższej dynamiki zysku netto w stosunku do przyrostu wartości aktywów Grupy.

W pierwszym półroczu 2012 roku wydobycie węgla handlowego wzrosło o 64,52 proc. i wynosiło 4,175 mln ton (rok wcześniej 2,537 mln ton). Wzrost wydobycia węgla handlowego o niemal 65 proc. nastąpił przy wzroście o niecałe 46 proc. wydobycia brutto - oznacza to, że w I półroczu 2012 roku Jednostka Dominująca uzyskała wyższy wskaźnik uzysku ogółem, niż to miało miejsce w analogicznym okresie roku poprzedniego.

W ciągu sześciu miesięcy 2012 roku sprzedano o 45,94 proc. węgla więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W I półroczu 2012 roku sprzedaż węgla handlowego była zgodna z planami i podpisanymi umowami. Stan zapasów węgla handlowego na dzień 30 czerwca wyniósł 321.443,14 ton - oznacza, to, że zapas wzrósł o 293.592,30 ton w stosunku do poziomu z 31 grudnia 2011 r. oraz o 306.603,96 ton w stosunku do stanu na 30 czerwca 2011 roku. Aktualny poziom zapasu wynika z harmonogramu dostaw węgla na podstawie umów zawartych z odbiorcami. Odpowiada on około dwunastodniowemu wydobyciu węgla handlowego i stanowi operacyjny zapas technologiczny.

- Prezentując dziś wyniki spółki za pierwsze półrocze tego roku, trudno ukryć satysfakcję. Tym bardziej, że Bogdanka reprezentuje branżę, która w Polsce nie cieszy się przychylną opinią. Tym bardziej, że trzycyfrowa dynamika wzrostu zysku operacyjnego i zysku netto nie jest "napompowana" zdarzeniem jednorazowym, a stanowi efekt skutecznej realizacji naszych celów strategicznych. Bogdanka historycznie wypracowała swój model biznesowy korzystając z rozwiązań pozwalających utrzymać dyscyplinę kosztów. Ten model biznesowy znalazł uznanie i zaufanie uczestników rynku kapitałowego i nadal jest konsekwentnie realizowany. Zwiększając, zgodnie z zapowiedziami produkcję, obniżamy, dzięki efektowi skali, koszty jednostkowe wydobycia węgla. Dlatego też nasza spółka w wielu opiniach oceniana jest jako biznes przewidywalny i dobrze poukładany. Gwarantuję, że będziemy robić wszystko by takich właśnie opinii było jeszcze więcej podsumowuje - Mirosław Taras, prezes Zarządu LW Bogdanka.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • BHEJN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Zmiany dotyczące uprawnień do emerytur górniczych
7 listopada 2024
67.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]