Budimex uzyskał pozwolenie na użytkowanie ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do Piekar Śląskich - poinformował w poniedziałek 28 maja rzecznik Budimeksu Krzysztof Kozioł.
Budimex to lider konsorcjum realizującego budowę tego odcinka. Partnerem Budimeksu był Mostostal Warszawa. Prace między Pyrzowicami, a Piekarami Śląskimi zakończyły się 9 maja - kilka tygodni przed umownym terminem 16 czerwca.
Według informacji katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odcinek ten ma być otwarty dla kierowców na przełomie maja i czerwca. Równocześnie udostępnione mają zostać budowany przez Dragados sąsiedni odcinek A1 z Piekar do Wieszowy oraz budowany przez Strabag łącznik od węzła A1 do lotniska Katowice i istniejącej trasy S1.
Najmniej zaawansowany jest odcinek Wieszowa - Bytom. Na przełomie maja i czerwca ukończona ma być tam budowa jezdni autostrady. Po otwarciu trasy będą jeszcze trwały prace wykończeniowe poza jezdniami, a także prace w obrębie węzła Bytom. Węzeł nie zostanie jeszcze wtedy oddany w całości, będzie można jednak przejechać przez niego głównymi jezdniami autostrady.
Taka organizacja oznacza, że kierowcy powinni móc wykorzystać ten odcinek A1, aby bezkolizyjnie przejechać przez aglomerację śląską w drodze na rozpoczynające się 8 czerwca Euro 2012.
Trasa ta rozpoczynałby się wówczas na gliwickim węźle A1 i A4 w Sośnicy, wiodłaby autostradą A1 do Pyrzowic, krótkim łącznikiem S1 do lotniska i dalej istniejącą jednojezdniową "ekspresówką" S1 do węzła prowadzącej w stronę Warszawy drogi nr 1 w Podwarpiu pod Siewierzem.
Na węźle A1 i A4 w Sośnicy stanęły już kierujące tamtędy strzałki z logo Euro 2012 - na Warszawę i Gdańsk.
Obecnie w województwie śląskim można przejechać ok. 50 km z 92 km autostrady A1 - od węzła Świerklany pod Wodzisławiem Śląskim przez węzeł Sośnica (łączący A1 z A4 i DK44) do węzła Zabrze Północ obok Wieszowy.
Przed Euro 2012 nie zakończy się budowa 18 km autostrady A1 ze Świerklan do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W marcu aneksowano kontrakt z wykonawcą tego odcinka - austriacką firmą Alpine Bau - przedłużając termin wykonania wszystkich objętych umową robót o 115 dni, czyli do 26 lipca.
10 kwietnia śląski wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wstrzymał roboty na powstającym tam moście autostradowym MA532. Zażalenie GDDKiA na to postanowienie główny inspektor nadzoru budowlanego oddalił 10 maja. Sprawa wróciła wtedy do śląskiego inspektora, który ostateczną decyzję podejmie do 10 czerwca.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.