Flapsy w górę. Ale czy będą wypłacane w każdej górniczej spółce?

fot: Katarzyna Zaremba-Majcher

Energia wstrząsu jest określana na 3x10^7 J i miała miejsce w pokładzie 510

fot: Katarzyna Zaremba-Majcher

Od 1 stycznia 2026 r. zaplanowano podwyżkę płacy minimalnej. A to oznacza wyższe flapsy. W większości górniczych spółek wartość posiłków profilaktycznych jest uzależniona od wysokości płacy minimalnej. Zła wiadomość jest taka, że wzrost minimalnego wynagrodzenia jest niewielki, to i podwyżka flapsów będzie symboliczna...

Zarówno w 2023, jak i 2024 roku podwyżka płacy minimalnej miała miejsce dwa razy w roku – od 1 stycznia oraz od 1 lipca. W 2025 r. płacę minimalną podniesiono tylko raz. Wzrost płacy minimalnej oznaczał automatyczną podwyżkę stawki posiłków profilaktycznych, które otrzymują górnicy. Posiłki profilaktyczne to dodatek do górniczego wynagrodzenia za pracę wykonywaną w uciążliwych warunkach.

Płaca minimalna od 1 stycznia 2026 r. będzie wynosić 4806 zł brutto, czyli około 3605 „na rękę”. W 2025 roku płaca minimalna była ustalona na poziomie 4666 zł brutto, czyli 3511 zł netto.

W większości górniczych spółek wartość posiłków profilaktycznych jest uzależniona od wysokości płacy minimalnej. Tak jest w przypadku największej węglowej spółki – Polskiej Grupy Górniczej, gdzie dzienna wartość posiłków regeneracyjnych wynosi 1,5 proc. minimalnego wynagrodzenia dla pracowników dołowych i pracowników przeróbki. Jeśli chodzi o pracowników PGG zatrudnionych na powierzchni, to wskaźnik przeliczeniowy ustalono na 1,35 proc. W przypadku pracowników administracji wartość posiłków profilaktycznych to z kolei 0,75 proc. wynagrodzenia minimalnego.

Pracownicy dołowi i przeróbkarze PGG w 2025 r. otrzymywali flapsy w wysokości 69,99 zł za dniówkę. W 2026 r. dostaną 2 zł więcej, dokładnie 72,09 zł.

Czy pracownicy JSW dostaną flapsy?

Przypomnijmy. Zgodnie z porozumieniem z grudnia 2022 r. zawartym pomiędzy zarządem JSW a reprezentatywnymi organizacjami związkowymi działającymi w spółce wdrożono zasady ustalania wartości posiłków w oparciu o wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego w drodze rozporządzenia Rady Ministrów. Wartość posiłków wynosi tam także 1,5 proc. kwoty najniższego wynagrodzenia.

Wszyscy pracownicy JSW mają tę samą stawkę, z tym, że osoby, które nie są objęte rozporządzeniem (w rozporządzeniu jest mowa o pracach wykonywanych pod ziemią) odprowadzają od kwoty m.in. podatek, składki ZUS-owskie i w rezultacie otrzymują niższą stawkę „na rękę”. Flapsy w tej spółce w 2026 r. wyniosą także 72,09 zł.

Pracownicy dołowi Południowego Koncernu Węglowego otrzymają 72 zł, z kolei zatrudnieni na powierzchni – 43 zł.

W 2026 r. zaplanowano tylko jedną podwyżkę płacy minimalnej.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Domański: Polska będzie beneficjentem netto najbliższego budżetu UE

Polska pozostanie beneficjentem netto najbliższego budżetu UE. - Musimy po pierwsze przygotować Polskę, polski system finansowy do nowych zasad budżetu europejskiego. Po drugie musimy rozwijać inne narzędzia finansowania naszej gospodarki - powiedział w poniedziałek w Polskim Instytucie Ekonomicznym minister finansów i gospodarki Andrzej Domański.

We wtorek maksymalne ceny benzyny wyższe, diesla niższe: litr benzyny 95 po 6,79 zł, ON 7,82 zł

We wtorek litr benzyny 95 ma kosztować nie więcej niż 6,79 zł, benzyny 98 - 7,66 zł, a oleju napędowego - 7,82 zł - wynika z poniedziałkowego obwieszczenia Ministra Energii. Oznacza to, że ceny maksymalne benzyny będą wyższe niż obecnie, a diesla - niższe.

Od kamienicy w centrum Zabrza po kopalnię Budryk - spacer z Jerzym Markowskim

Jerzego Markowskiego przedstawiać nie trzeba – dla każdego, kto choć trochę interesuje się górnictwem, to postać absolutnie ikoniczna. Były wiceminister, budowniczy i dyrektor kopalni, ratownik górniczy, założyciel Fundacji Rodzin Górniczych i najczęściej cytowany branżowy ekspert, który przez dekady współdecydował o losach polskiego węgla.

Mają zachować gotowość. Gliwickie zakłady wzmocnią polską zbrojeniówkę

Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” w Gliwicach znalazły się wśród podmiotów objętych systemem zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP.