W sobotę, 20 czerwca, na tory Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) wyruszą w pierwsze rozkładowe kursy nowe jednoczłonowe, częściowo niskopodłogowe tramwaje, których 10 kupiła samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.
Poinformował o tym w mediach społecznościowych Zarząd Transportu Metropolitalnego, poprzez który GZM organizuje, czyli zamawia pracę komunikacji miejskiej. Jednym z operatorów jest spółka Tramwaje Śląskie.
"Nowe tramwaje Moderus Beta ruszają w miasto. Od soboty, 20 czerwca, będzie je można spotkać na wznowionej linii 0" - podał w środę ZTM. Linia 0 łączy przystanki Katowice Plac Wolności oraz Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia; rozkładowy czas przejazdu to 24 minuty.
W obecnym unijnym projekcie dotyczącym modernizacji infrastruktury tramwajowej TŚ prowadzą zakupy taboru - w dwóch częściach.
W mniejszym z zamówień kupiły za 28,7 mln zł netto w poznańskim Modertransie 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych, o długości powyżej 13,5 m.
Przetarg wygrał producent, którego wagony jeździły już po górnośląskich i zagłębiowskich torach. To zarówno mocno zmodernizowane tramwaje 105N, jak i trójczłonowe, dwukierunkowe pojazdy z częściowo niską podłogą (w krótkim środkowym członie).
Przedstawiciele TŚ deklarowali, składając zamówienie, że wozy Moderus MF 10 AC mają zastąpić popularne stare tramwaje typu 105N. Nowe wagony mają konstrukcję opartą na rozwiązaniach pojazdów Gamma tego samego producenta, wykorzystującą m.in. nowoczesne wózki. Są to pierwsze klimatyzowane wagony w GZM.
Dwa z dziesięciu pojazdów zostały dostarczone do zajezdni w Katowicach Zawodziu 16 marca. Odbiory skomplikowały ograniczenia związane z epidemią, wypracowano jednak nowe procedury. Całość zamówienia powinna zostać zrealizowana do końca czerwca.
W drugiej połowie 2019 r. Tramwaje Śląskie miały, zgodnie z umową z czerwca 2018 r., odebrać pierwszy wagon z większego zamówienia w bydgoskiej Pesie - za 221 mln zł netto. Obejmuje ono 35 wieloczłonowych, w większości niskopodłogowych tramwajów o długości 25 m i 32 m. Spółka wciąż czeka na te dostawy.
Cały projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli zakładał do niedawna w trzech etapach: remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (ostatnio z wykorzystania tego dofinansowania pod kątem budowy nowej linii wycofały się Katowice) oraz zakup 45 tramwajów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.