69 proc. Polaków ma zamiar ograniczyć wydatki świąteczne, najczęściej przez korzystanie z promocji, rezygnację z zakupu nowych ozdób i ubrań oraz samodzielne przygotowanie posiłków - wynika z badania ANG Odpowiedzialne Finanse.
Jak podają autorzy badania, 69 proc. Polaków chce obniżyć koszty ponoszone w związku ze świętami i planuje to zrobić w przemyślany sposób. Z badania wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni planują ograniczenia wydatków (75 proc. vs 63 proc.).
Jedna trzecia Polaków (33 proc.) zadeklarowało, że planuje wcześniejsze zakupy, aby skorzystać z promocji. Podobny odsetek chce zrezygnować z kupowania nowych ozdób świątecznych (32 proc.) oraz nowych ubrań (30 proc.). 27 proc. badanych wskazało, że planuje samodzielnie przygotować potrawy, ponieważ jest to tańsze niż kupowanie gotowych ciast czy pierogów.
Polacy deklarowali również kupowanie tańszych produktów spożywczych (18 proc.), rezygnację z wyjazdów świątecznych (16 proc.) i ograniczenie potraw na świątecznym stole (15 proc.). Najrzadziej wybieranymi sposobami na oszczędzanie było zaproszenie mniej osób na święta oraz samodzielne wykonanie ozdób (po 5 proc.).
Z badania wynika, że 31 proc. Polaków nie planuje ograniczać wydatków na święta.
Większość badanych (81 proc.) zadeklarowało, że nigdy nie zapożyczyło się na święta, a 11 proc. - że zdarzyło im się to zrobić. Osoby, które się zapożyczały, najczęściej wybierały kredyt gotówkowy w banku (28 proc., co oznacza wzrost o 4 pkt proc. rdr), płatności odroczone (22 proc. - wzrost o 7 pkt proc.) i płatności na raty (22 proc.). Po 14 proc. skorzystało z karty kredytowej oraz z szybkiej pożyczki pozabankowej i w obu przypadkach odnotowano spadki rdr.
Jak wynika z badania, około 80 proc. Polaków kupuje podarunki dzieciom i partnerom. Polscy rodzice najczęściej kupują dzieciom prezenty łącznie za kwotę od 101 do 400 zł. Co 20. rodzic wyda na ten cel ponad tysiąc zł. Swoim partnerom i partnerkom badani najczęściej kupują prezenty w przedziale od 101 do 300 zł.
Badanie “Finanse a Święta“ zostało zrealizowane przez firmę badawczą Maison&Partners, metodą CAWI w listopadzie 2025 r. na próbie 1060 Polek i Polaków, na zlecenie ANG Odpowiedzialne Finanse.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.