Ponad 67 mln zł dotacji z UE dostały Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Sosnowiec do projektu m.in. budowy kilku kilometrów tras rowerowych o wysokim standardzie, tzw. velostrad, w Sosnowcu. Sama GZM przeznaczyła ponad 78 mln zł na velostrady w Katowicach, Mysłowicach i Czeladzi.
O dotacji unijnej poinformował podczas środowych obrad zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak. Jak uściślił, chodzi o warty 91,8 mln zł projekt “Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem do transformacji regionu - etap 2“, z dotacją 67,3 mln zł.
- Projekt obejmuje m.in. zakup autobusu elektrycznego wraz z infrastrukturą do ładowania i budowę kolejnego odcinka velostrady przez partnera projektu, w tym przypadku gminę Sosnowiec - zaznaczył Karolczak.
- My jesteśmy otwarci cały czas na gotowe propozycje projektów budowy velostrad na terenie gmin, budujących szkielet sieci trans rowerowych - dodał przewodniczący zarządu GZM, nawiązując do dotychczasowych podobnych przedsięwzięć, wspartych funduszami unijnymi i metropolitalnymi.
Zgodnie z opisem ze strony funduszeue.slaskie.pl, wybrany już do dofinansowania projekt realizowany przez GZM we współpracy z Sosnowcem przewiduje po stronie Metropolii zakup elektrycznego autobusu i montaż pięciu dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in.
Po stronie Sosnowca przewidywana jest budowa metropolitalnych dróg rowerowych: trasy nr 1 Katowice-Sosnowiec (2,68 km), trasy nr 7 Sosnowiec-Będzin (3,31 km) i trasy Sosnowiec-Czeladź (1,53 km) - z infrastrukturą.
Projekt ten wspierają środki europejskiego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji (FST) zawarte w programie operacyjnym Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-27. Chodzi o tzw. działanie FESL.10.12 Poprawa mobilności mieszkańców regionu i spójności transportowej podregionów górniczych.
Już przed ponad rokiem GZM przygotowała projekt “Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap 1“ o wartości 72 mln zł brutto, przy uzyskanym we wrześniu ub. roku dofinansowaniu 56,5 mln zł z FESL.10.12.
W tamtym projekcie GZM kupuje osiem autobusów elektrycznych i cztery ładowarki - na rzecz metropolitalnego operatora PKM Świerklaniec, który ma obsługiwać nowym taborem trasy z katowickiego lotniska do centrum Katowic i centrum Sosnowca.
W tym samym projekcie Katowice są odpowiedzialne za budowę swego odcinka metropolitalnej drogi rowerowej nr 6 Katowice - Mysłowice (4,383 km), a Tychy - za swój odcinek metropolitalnej drogi rowerowej nr 3 Tychy - Katowice (3,073 km).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.