Ponad 30 mln zł unijnych funduszy dostały samorządy Rybnika i okolicznych miejscowości na budowę ponadlokalnych połączeń rowerowych. W sumie w ciągu dwóch lat powstać ma kilkanaście kilometrów połączeń rowerowych.
Jak przekazała we wtorek Lucyna Tyl z rybnickiego magistratu, chodzi o dwa partnerskie projekty: “Poprawa transportu publicznego w Rybniku i pow. rybnickim“, realizowany przez Rybnik oraz gminy Gaszowice i Jejkowice, a także “Budowa trasy rowerowej na terenie Rybnika i Żor w ramach korytarza wyznaczonego w koncepcji Regionalnych Tras Rowerowych - etap I“, prowadzony przez Rybnik oraz Żory.
W pierwszym z nich do końca 2027 r. w Rybniku ma powstać droga rowerowa w śladzie torów po byłej kolei piaskowej o długości ponad 9 km. Ma ona bezpośrednio połączyć dzielnicę Kłokocin, ul. Żorską w dzielnicy Gotartowice, ul. Mikołowską oraz szlak rowerowy pomiędzy dzielnicami Wielopole oraz Kamień.
Praktycznie cały przebieg tej planowanej drogi rowerowej będzie bezkolizyjny, przebiegając przez tereny leśne. Powstaną: asfaltowa droga rowerowa o długości ponad 9 km i szerokości 4 m, zjazdy, oznakowanie, oświetlenie ledowe i inna infrastruktura.
Wyremontowane zostaną trzy pokolejowe obiekty w ciągu przyszłej trasy rowerowej: most stalowy nad rzeką Ruda, most stalowy nad przejazdem kolejowym przy stacji Rybnik-Gotartowice oraz wiadukt betonowy w lesie w dzielnicy Paruszowiec-Piaski.
Wzdłuż całego odcinka drogi rowerowej powstać ma oddzielony pasem zieleni ciąg pieszo-rolkowy. Atrakcjami w różnych miejscach drogi mają być: wiaty, skatepark, pumptrack, urządzenia do wspinaczki, głazy ozdobne, leżaki rekreacyjne czy ławki.
Ten projekt jest powiązany funkcjonalnie z infrastrukturą rowerową budowaną w innym dofinansowanym projekcie przy ul. Mikołowskiej. W efekcie, przy wykorzystaniu także istniejącej drogi rowerowej wzdłuż ul. Żorskiej, powstanie możliwość komunikacji rowerowej w kierunku centrum Rybnika, gminy Czerwionka-Leszczyny oraz miasta Żory.
Planowany łączny koszt części tej inwestycji dotyczącej Rybnika (obejmujący też tzw. koszty pośrednie to 55,3 mln zł), a dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego (FESL.3.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska) to prawie 23,2 mln zł.
W tym samym partnerskim projekcie gmina Gaszowice ma wybudować wiatę rowerową, jako część gaszowickiego węzła przesiadkowego, przebudować zatoki autobusowe i postawić 13 wiat przystankowych w różnych częściach gminy. Z kolei gmina Jejkowice zbudowała już przy pętli autobusowej przy ul. Głównej budynek poczekalni z toaletą oraz trzy różne wiaty.
Drugi dofinansowany teraz projekt, dotyczący Rybnika i Żor, został już w części rybnickiej w całości zrealizowany. Chodzi o budowę lub utworzenie trzech odcinków Regionalnej Trasy Rowerowej nr 12 relacji Racibórz - Pszczyna, według koncepcji Regionalnych Tras Rowerowych (RTR) w ramach Regionalnej Polityki Rowerowej Woj. Śląskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.