REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
7 lipca 2025 07:05 Polska Agencja Prasowa

25 proc. Polaków padło ofiarą naruszenia prywatności danych

Najczęściej ofiarami są osoby poniżej 35. roku życia
fot: Newseria

Co czwarty Polak doświadczył naruszenia prywatności danych - wynika z badania firmy Huawei. 64 proc. ofiar zmienia hasła i jest to najczęstsza reakcja na incydent. Około jedna trzecia Polaków zadeklarowała, że zawraca uwagę na kwestię danych w aplikacjach i mediach społecznościowych.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Huawei CBG Polska, co czwarty Polak doświadczył naruszenia prywatności danych. Ponad połowa (56 proc.) nie spotkała się z taką sytuacją, a 16 proc. nie jest tego pewna. Najczęściej ofiarami są osoby poniżej 35. roku życia (38 proc.), z wykształceniem podstawowym (41 proc.) oraz mieszkańcy małych miast (33 proc.) - wskazano.

Jako najczęstsze formy naruszeń wskazywano otrzymywanie niechcianych wiadomości e-mail (12 proc.), SMS-ów oraz phishing (po 10 proc.). Doświadczenie przejęcia konta w mediach społecznościowych zadeklarowało 7 proc. badanych, a wycieku danych z serwisów internetowych - 5 proc. Przejęcia konta bankowego, próby kradzieży pieniędzy lub używania danych bez zgody (np. ich sprzedaży firmom trzecim) doświadczyło po 4 proc. badanych.

Jak wskazano, ofiary najczęściej dowiadywały się o incydencie przez podejrzane wiadomości lub telefony (39 proc.). Co piąta osoba zorientowała się po utracie pieniędzy lub dostępu do konta (20 proc.) albo dzięki informacjom ze stron specjalistów od cyberbezpieczeństwa (19 proc.).

Po naruszeniu ochrony danych, 64 proc. ofiar zmienia hasła, 37 proc. kontaktuje się z firmą, w której doszło do incydentu, a 31 proc. decyduje się na usunięcie konta. Prawie co czwarta osoba (23 proc.) korzysta z narzędzi do monitorowania bezpieczeństwa danych, takich jak BIK. Brak reakcji zadeklarowało “tylko“ 4 proc. badanych - zauważono w informacji prasowej.

Polacy najbardziej boją się utraty pieniędzy i strat materialnych w wyniku naruszenia ochrony danych (62 proc.). Ponad połowa obawia się wykorzystania danych do dalszych działań, np. zaciągnięcia pożyczki (55 proc.) oraz kradzieży tożsamości (53 proc.). Średnio co trzecia osoba boi się natomiast sprzedaży danych firmom trzecim (35 proc.) oraz przejęcia konta w mediach społecznościowych (31 proc).

Jak wynika z badania, ponad 42 proc. Polaków nigdy nie udostępnia swoich danych w zamian za “darmowe“ usługi, a 38 proc. nie udostępnia żadnych danych, jeśli nie musi. Około jedna trzecia badanych (35 proc.) wskazała, że zawsze sprawdza wymagania aplikacji dotyczące podania danych i odmawia instalacji, gdy dojdzie do wniosku, że wymagania są zbyt inwazyjne. Podobny odsetek wybiera usługi wymagające od nich podania jak najmniej danych (33 proc.). Regularne sprawdzanie i dostosowywanie ustawień prywatności do własnych potrzeb w mediach społecznościowych zadeklarowało 30 proc. osób.

- Teoretycznie znaczny odsetek Polaków jest ostrożny i chroni swoją prywatność online - zaznaczyli autorzy badania.

9 proc. badanych wskazało, że nie sprawdza, w jaki sposób będą wykorzystywane dane osobowe, które przekazali. Tyle samo (9 proc.) udostępnia dane bez pewności, do czego zostaną użyte. Z domyślnych ustawień prywatności w mediach społecznościowych korzysta 14 proc. osób, a 5 proc. nie wie, jakie dane tam udostępnia. Na wymagania aplikacji dotyczące danych nie zwraca uwagi 8 proc. Polaków, natomiast 6 proc. nie wie, jak je sprawdzić.

Obecnie korzystanie z większości usług internetowych uzależnione jest od zgody na warunki. Jeślu użytkownik ich nie zaakceptuje, traci możliwość korzystania z usługi - wyjaśnił, cytowany w informacji prasowej, ekspert cyberbezpieczeństwa dr Paweł Stobiecki. Zaznaczył, że w takiej sytuacji część osób wybiera pragmatyzm, czyli akceptuje nawet niekorzystne zasady, bo alternatywą jest brak dostępu do potrzebnych funkcji.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Biała księga węglowej transformacji - jako jedyni dotarliśmy do projektu dokumentu!
10 lipca 2025
5.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]