W tym roku z przejazdów koleją skorzysta 430-440 mln podróżnych - wynika z informacji przekazanych w środę w Sejmie przez wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Jego zdaniem wzrost przewozów towarowych koleją wymaga m.in. usprawnienie infrastruktury wyjazdowej z portów.
Prognozy zawarte w dokumencie Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 w dużym stopniu pokrywają się z rzeczywistością - poinformował podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji Malepszak. Wiceminister przekazał posłom informację na temat strategii równoważenia transportu samochodowego i kolejowego.
- Wariant optymistyczny prognozy zakładał, że w 2025 roku kolej przewiezie 418 mln pasażerów. Po dwóch miesiącach tego roku szacujemy, że idziemy na przedział między 430 a 440 milionów - powiedział wiceminister.
Prognoza na 2030 rok zakładała, że przewiezionych zostanie 460 milionów pasażerów - poinformował Malepszak.
- Zakładamy, że te wartości będą wyższe, a realne jest osiągnięcie poziomu 500 milionów pasażerów, licząc wszystkich przewoźników i wszystkie pociągi - przekazał.
Według przedstawionych przez wiceszefa resortu danych, realnie osiągane wyniki są lepsze od prognozowanych w przypadku transportu dalekobieżnego. - Strategia zakładała, że w 2030 roku na trasach dalekobieżnych zostanie przewiezionych 74 mln pasażerów. Tę wartość przekroczyliśmy już w ubiegłym roku, osiągając 78 milionów - podkreślił.
Dodał, że zarząd PKP Intercity szacował w 2022 r., że do 2030 r. liczba przewożonych rocznie pasażerów osiągnie 88 milionów. - My zakładamy, że przewozy dalekobieżne osiągną w 2030 roku 110 mln pasażerów - zaznaczył.
Wiceminister zwrócił uwagę, że Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu jest dokumentem realistycznym, o czym świadczą niewielkie różnice miedzy scenariuszami pesymistycznymi i optymistycznymi. - Wariant optymistyczny przewiduje, że przewóz towarowy koleją osiągnie w 2025 r. 61 mld tonokilometrów, pesymistyczny mówi zaś o 58 mld. W ubiegłym roku przewóz wyniósł nieznacznie ponad 58 mld tonokilometrów. Wersja optymistyczna na 2030 rok to 67 mld tonokilometrów - zauważył wiceminister.
Dodał, że resort ma obawy dotyczące wzrostu przewozów towarowych koleją. - Analizy ośrodków naukowych mówią, że szanse na wzrost są, ale trzeba zrobić bardzo wiele w infrastrukturze i taborze oraz w legislacji, żeby przejąć dużą część transportu intermodalnego. Malepszak wskazał, że niezbędne jest m.in. usprawnienie infrastruktury wyjazdowej z portów.
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku została przyjęta uchwałą Rady Ministrów w 2019 r. W dokumencie wskazano, że głównym celem jest zwiększenie dostępności transportowej kraju oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego przez utworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego użytkownikom systemu transportowego na poziomie krajowym, europejskim i globalnym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.