Prezes PKP Cargo Agnieszka Wasilewska-Semail komentując złożenie przez PKP Cargotabor planu restrukturyzacyjnego oceniła, że skuteczne przeprowadzenie restrukturyzacji może pozwolić na stworzenie konkurencyjnej firmy, która będzie z powodzeniem realizowała kontrakty i zdobywała udziały w rynku.
W piątek PKP Cargotabor w restrukturyzacji złożyła do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie plan restrukturyzacyjny. Plan przewiduje wdrożenie środków, które mają przywrócić spółce rentowność i zdolność do uregulowania zobowiązań.
- PKP Cargotabor jest pierwszym podmiotem, który złożył swój plan restrukturyzacji i nakreślił w jaki sposób będzie budował fundament pod dalsze funkcjonowanie - podkreśliła, cytowana w komunikacie PKP Cargo prezes Agnieszka Wasilewska-Semail.
Dodała, że w jej ocenie grupa w ostatnich latach straciła konkurencyjność i swoją pozycję na rynku.
- Brak wizji i strategii dla poszczególnych spółek, a także kontroli kosztów i wydatków doprowadziły do obecnej sytuacji, w której cała Grupa musi przejść proces głębokiej restrukturyzacji - przekazała prezes. - Wierzę, że skuteczne przeprowadzenie restrukturyzacji pozwoli na stworzenie konkurencyjnej firmy, która w najbliższych latach będzie z powodzeniem realizowała kontrakty i zdobywała udziały w rynku - podkreśliła.
Prezes PKP Cargotabor Marcin Butryn ocenił z kolei, że złożenie planu restrukturyzacyjnego to kluczowy etap w procesie stabilizacji spółki.
- Wierzymy, że przyjęte rozwiązania pozwolą nam nie tylko dostosować strukturę operacyjną do wyzwań rynkowych, ale także stworzą solidne fundamenty pod przyszły rozwój. Naszym priorytetem jest zapewnienie długoterminowej rentowności oraz utrzymanie wysokiej jakości usług serwisowych dla klientów - wskazał.
PKP Cargotabor podał w piątek, że plan restrukturyzacyjny przewiduje wdrożenie środków restrukturyzacyjnych mających na celu przywrócenie jej rentowności oraz zdolności do regulowania zobowiązań. Wskazane działania obejmują zarówno wariant kontynuacji działalności, jak i ewentualną sprzedaż aktywów, przy czym ostateczna ścieżka restrukturyzacji będzie uzależniona od dalszego przebiegu procesu, w tym wyników negocjacji z potencjalnym inwestorem.
Zgodnie z piątkowym komunikatem giełdowym przewoźnika, strategia kontynuacji działalności Spółki zależnej zakłada ograniczenie działalności do 12 sekcji napraw taboru kolejowego, sprzedaż majątku uznanego za zbędny dla podstawowej działalności operacyjnej dywersyfikację źródeł przychodu PKP Cargotabor poprzez rozszerzenie zakresu świadczonych usług oraz ich adresatów.
W ramach planu zidentyfikowano dwie główne grupy środków restrukturyzacyjnych. Pierwszy obejmuje strategiczne decyzje dotyczące kontynuacji działalności oraz generowania środków na spłatę zobowiązań z przyszłych zysków operacyjnych lub pozyskanie inwestora i podwyższenie kapitału zakładowego. Drugi filar to działania wspomagające, obejmujące m.in. restrukturyzację zakładów i sekcji naprawczych, optymalizację zatrudnienia, uproszczenie struktury zarządzania oraz dostosowanie warunków współpracy z kontrahentami.
Jako środki wspomagające, w tym restrukturyzację, wymieniono sprzedaż sekcji i zakładów o niskiej rentowności, redukcję etatów, dzierżawę lub sprzedaż wybranych aktywów, uproszczenie struktury zarządzania renegocjację warunków umów, dywersyfikację źródeł przychodu, dostosowanie kompetencji kadry do potrzeb rynkowych oraz pozyskanie wsparcia z FGŚP, uzyskanie zwrotu podatku VAT, zawarcie układu z wierzycielami.
PKP Cargotabor jest przedsiębiorstwem usługowym działającym w branży utrzymania taboru kolejowego, powołanym i ukształtowanym w celu pełnienia roli wyspecjalizowanego dostawcy usług utrzymaniowo-naprawczych taboru kolejowego dla podmiotów z Grupy PKP Cargo w restrukturyzacji. PKP Cargo jest właścicielem 100 proc. udziałów w spółce PKP Cargotabor.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.