Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady opublikowała wyniki za 2024 r. Nakłady inwestycyjne organizacji wyniosły 239,4 mln zł, a do końca okresu koncesji na ten cel trafi ponad 400 mln zł – podaje spółka w sprawozdaniu za 2024 rok. Wartość kontraktów zawartych w latach 2023-2024 na prace modernizacyjne wyniosła ok. 540 mln zł. Prace skupią się na wymianie nawierzchni oraz pracach inwestycyjnych.
- Inwestujemy rekordowe środki w modernizację odcinka A4 Katowice-Kraków, mając świadomość jego strategicznego znaczenia dla bezpieczeństwa kraju, w tym roli militarnego korytarza Europy. Dbamy o to by ta droga spełniała wysokie standardy techniczne. Jesteśmy gotowi do dalszej współpracy ze stroną publiczną, w szczególności biorąc pod uwagę, że kluczowe z perspektywy polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej jest bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo transportu - mówi Andrzej Kaczmarek, prezes Stalexport Autostrady.
Strona publiczna, w ramach współpracy na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego, regularnie partycypuje w zyskach z przedsięwzięcia. W samym 2024 r. płatności na rzecz Skarbu Państwa wyniosły 126,5 mln zł. Łącznie w ostatnich latach od roku 2018 kwota płatności przekroczyła 503 mln zł netto. "Stanowi to dodatkowy, istotny wkład do budżetu państwa, niezależnie od wpłaconych przez spółki Grupy Kapitałowej kwot podatków VAT i CIT, które wyniosły w roku 2024 blisko 85 mln zł" - podaje spółka w komunikacie.
W 2024 r. średnie natężenie ruchu na A4 Katowice-Kraków osiągnęło poziom 48 285 pojazdów. Grupa Kapitałowa w tym okresie wypracowała przychody na poziomie ok. 578,9 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 14 proc. w stosunku do roku poprzedniego, z kolei zysk netto osiągnął poziom ok. 139,7 mln zł i był o ponad 20 proc. wyższy niż przed rokiem. Wynik EBITDA wzrósł o blisko 29 proc., osiągając ok. 272,6 mln zł. Zysk netto spółki w roku 2024 wzrósł o 41 proc. do poziomu ok. 157,3 mln zł.
Grupa prowadzi ostatni etap prac modernizacyjnych przed zakończeniem koncesji w marcu 2027 r.
- W obliczu zbliżającego się końca koncesji, aktywnie analizujemy kierunki dalszego rozwoju Stalexport Autostrady. Wykorzystując blisko 30-letnie doświadczenie w realizacji jednego z największych w Polsce projektów koncesyjnych oraz wsparcie Grupy Mundys, jesteśmy gotowi podjąć nowe wyzwania w sektorze infrastruktury. Liczymy w tym zakresie na otwartość strony publicznej – zapowiada prezes Andrzej Kaczmarek.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.