REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
3 marca 2025 07:04 Polska Agencja Prasowa

Polacy zainteresowani “zero waste“

68 proc. pytanych osób deklaruje chęć życia zgodnie z zasadami “zero waste“
fot: Krystian Krawczyk

Rośnie ekologiczna świadomość Polaków i zainteresowanie filozofią “zero waste“ wiążąca się z ograniczeniem ilości odpadów dzięki ponownemu wykorzystaniu produktów i minimalizowaniu marnotrawstwa - wynika z badania. Raport na ten temat przygotowała fundacja opiekująca się ruchem kawiarenek naprawczych w Polsce.

Kawiarenki naprawcze to miejsca, w których można zreperować pod okiem specjalisty rzeczy, które inaczej trafiłyby na śmietnik.

Z raportu “Naprawiacze świata“ wynika, że 68 proc. pytanych osób deklaruje chęć życia zgodnie z zasadami “zero waste“. W 2021 roku wskaźnik ten wynosił 53 proc. Według badania co czwarty respondent zna pojęcie kawiarenki naprawczej, a w każdej polskiej rodzinie jest co najmniej jedna osoba, która zetknęła się z kawiarenkami naprawczymi. 6 proc. badanych osób skorzystało z możliwości takiej kawiarenki.

Według raportu główne czynniki, które powstrzymują ludzi przed wdrażaniem zasad “zero waste“ w życiu to przede wszystkim brak wiedzy jak je stosować, brak czasu i brak zorganizowanego wsparcia systemowego.

- Wyniki tegorocznych badań napawają optymizmem. Widzimy wyraźny wzrost świadomości ekologicznej Polaków. Kawiarenki naprawcze, które jeszcze niedawno były mało znane, stają się coraz popularniejszym sposobem na walkę z nadmiernym konsumpcjonizmem i marnotrawstwem - powiedział Marcel Samecki z Fundacji Veolia Polska.

- Jesteśmy świadkami coraz większego problemu z odpadami i zanieczyszczeniem naszej planety. Codziennie wyrzucamy miliony ton śmieci, z których większość trafia na wysypiska, zanieczyszczając ziemię, wodę i powietrze. Większość tych odpadów to przedmioty jednorazowego użytku - plastikowe butelki, torby, opakowania - które używamy przez chwilę, ale które pozostają w środowisku przez setki lat - dodał.

Raport i badania zrealizowano w ramach programu “NaprawiaMY z Veolią“, który przyczynił się do powstania około 40 kawiarenek naprawczych w różnych miastach Polski, m.in. w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Tarnowskich Górach, Krakowie, Chorzowie, Radzyniu Podlaskim, Skórkach i Dzikowcu.

Do kawiarenki naprawczej można przyjść np. z chyboczącym się krzesłem, skrzypiącym rowerem lub dziurawym ubraniem. Na miejscu, przy wsparciu specjalistów każdy chętny nauczy się, jak samodzielnie dokonać potrzebnej naprawy i dać przedmiotowi szansę na drugie życie. Kawiarenki naprawcze integrują lokalne środowiska, społeczności sąsiedzkie oraz wzmacniają kompetencje społeczne, a także zwiększają świadomość ekologiczną.

Repair caf,s działają w wielu krajach na całym świecie, podejmując współpracę w ramach ruchu kawiarenkowego, który rozwija się od 2009 roku m.in. w: Holandii, Belgii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Indiach czy Japonii. Szacuje się, że na całym świecie działa już ok. 2200 takich miejsc.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • XCLUV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W Łaziskach Górnych jadą na cztery zmiany
1 marca 2025
28.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]