Zarząd spółki Centralny Port Komunikacyjny otrzymał 11 mln zł od początku jej powstania - poinformowała spółka. Jak dodano, w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz Biura Pełnomocnika ds. CPK; realizowane są też przetargi na audytorów zewnętrznych.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Obecnie w spółce CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz przez Biuro Pełnomocnika ds. CPK i realizowane są przetargi na audytorów zewnętrznych - przekazano.
Jak dodano, w ramach audytu wewnętrznego weryfikowane są dokumenty, umowy, sprawozdania, dostarczane przez spółkę.
Już po analizie pierwszych dokumentów widać rozrzutność środków publicznych. W samym 2023 roku były, trzyosobowy zarząd otrzymał aż 746 tys. nagród, zaś rok w wcześniej, wówczas czteroosobowy zarząd - 730 tys. Nagrody roczne przyznano, mimo że inwestycje CPK nie weszły w fazę realizacji. W sumie zarząd kosztował spółkę 11 mln zł - przekazała spółka. Dodała, że chodzi o wynagrodzenia zarządu od początku powołania spółki.
Z informacji CPK wynika, że od początku swojej działalności spółka wydała 27 mln zł na komunikację i PR. Niemal połowę tej kwoty wydano w poprzednim, 2023 roku, w którym odbywały się wybory parlamentarne. Przykładowo: 1,8 mln złotych wydano na kampanię outdoorową prowadzoną w całej Polsce. Główna, ogólnopolska część kampanii była prowadzona we wrześniu i październiku, w najgorętszym okresie kampanii wyborczej - przekazano. Wyliczono, że kolejne 1,8 mln zł wydano na kampanię w TVP i Polsacie, zaś ponad 1,5 mln zł na płatne materiały w społeczno-politycznej prasie ogólnopolskiej. Cztery spółki, w tym dwie z Gdańska, realizowały eventy dla CPK - w 2023 r. wydano na ten cel 4 mln zł.
Analiza danych z biblioteki reklam Facebooka ujawnia, że CPK opublikował 348 różnych wersji reklam - wskazano. Największą aktywność w publikowaniu reklam - niemal 60 proc. zaobserwowano od 15 października 2023 r. do odwołania byłego zarządu - podano.
Na CPK, od początku działalności do końca ubiegłego roku, wydano 2,7 mld złotych - podała spółka. Zatrudnia ona 750 osób, na ich pensje wydano w sumie 286 mln; w minionym roku było to 120 mln zł.
Spółka przekazała, że na program kolejowy wydano 496 mln zł, mimo że - jak zaznaczono - dotychczas nie zbudowano ani jednego kilometra torów Kolei Dużych Prędkości ani nawet nie wydano pozwoleń na budowę. Na program lotniskowy wydano 708 mln zł. Zaznaczono jednocześnie, że projekt terminala lotniskowego wraz ze stacją kolejową pod lotniskiem nie jest jeszcze gotowy; nie ma wydanej decyzji lokalizacyjnej ani pozwolenia na budowę.
Poza pracami audytowymi realizowanymi przez Biuro Pełnomocnika ds. CPK trwają przetargi na wykonawców audytów zewnętrznych, w tym w zakresie inwestycji lotniskowych, kolejowych i innych projektów wchodzących w skład Programu CPK. W ramach audytu polityki finansowej przewidziano przeprowadzenie analiz i weryfikacji, benchmarków wraz ze sprawozdaniem z postępu prac z dotychczasowej działalności spółki CPK w obszarze finansowym - podała spółka.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.
Na końcu mogli by podać ile już wydał nowy zarząd na fikcyjne przetargi i na wypłaty zarządu to się okaże że zatrudniają jeszcze więcej i za większą kase