Blisko 590 mln zł unijnej dotacji otrzymają trzy samorządy na projekty związane z przebudową lub budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 925 na terenie woj. śląskiego. To projekty Rybnika, Rudy Śląskiej oraz wojewódzki - obejmujący przebieg trasy między tymi miastami.
Już w poprzednich dniach samorząd Rybnika informował, że otrzymał ponad 93 mln zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach konkursu z działania 4.1 programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27.
Projekt tego miasta do FE SL oszacowano na 109,7 mln zł. Zakłada przebudowę liczącego 3,6 mln zł odcinka ul. Mikołowskiej, jako fragmentu DW925, która ma zostać wykonana do 2026 r. To odcinek od mostu na rzece Ruda do granicy z gminą Czerwionka-Leszczyny.
W lipcu ub. roku Zarząd Dróg Wojewódzkich zamówił przebudowę 24 km drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy Rudy Śląskiej przez węzeł z autostradą A1, po granicę Rybnika. Inwestycja za ponad 300 mln zł powinna zostać zrealizowana przez spółkę Strabag Infrastruktura Południe w ciągu 33 miesięcy.
Prace (wiążące się z zamknięciami i utrudnieniami na pozamiejskim przebiegu DW925) trwają od jesieni ub. roku. W tym samym konkursie, co Rybnik, samorząd woj. śląskiego do projektu za 343,6 mln zł otrzyma dofinansowanie z EFRR: 292,1 mln
W Rudzie Śląskiej od ponad dekady powstaje Trasa N-S, która ma dać nowy przebieg DW925 na odcinku od rejonu granicy z Bytomiem do węzła z autostradą A4. Obecnie brakuje odcinka od ul. Bielszowickiej do autostradowego węzła.
Zgodnie z informacją na stronie FE SL, rudzki samorząd do projektu Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 o szacunkowej wartości 266,7 mln zł otrzyma 203,6 mln zł dotacji z FE SL.
Zastrzeżono przy tym, że z uwagi na limit środków w naborze rudzki projekt został wybrany do dofinansowania z obniżonym dofinansowaniem. Ostateczna wartość dofinansowania zostanie określona w umowie na podstawie limitu środków dostępnych w momencie jej podpisania.
W ub. roku Rybnik przeprowadził wartą ponad 23 mln zł inwestycję obejmującą budowę w ciągu DW925 nowego mostu nad rzeką Ruda i nowego wiaduktu nad zlikwidowaną linią kolei piaskowej. Do przedsięwzięcia Rybnik zdobył rządowe dofinansowanie.
Przedmiotem dofinasowanego teraz rybnickiego projektu jest przebudowa DW 925 w dwóch etapach. Pierwszy dotyczy przebudowy dwóch obiektów inżynieryjnych (mostu nad rzeką Ruda oraz wiaduktu nad zlikwidowaną linią kolejową przed skrzyżowaniem z ul. Robotniczą), który został zakończony w 2023 r. Oznacza to, że miasto zrefinansuje z FE SL kluczową część kosztów tych prac.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.