- Samorządowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice zaprezentowało w poniedziałek osiem nowych autobusów elektrycznych - zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Zakup ogółem 32 takich wozów dla GZM wspierają unijne i krajowe dotacje z programu Gepard II.
Chodzi o pojazdy dofinansowane w projekcie Jedziemy na prąd - zakup autobusów elektrycznych prowadzonym w Programie Zielony Transport Publiczny Gepard II. Umowa o wartości 107,8 mln zł z wykonawcą, firmą Solaris Bus and Coach, została podpisana w styczniu ub. roku.
Ogółem przetarg objął 27 pojazdów 12-metrowych oraz pięć wozów 18-metrowych, a także 16 mobilnych ładowarek i budowę 11 stacjonarnych. Pojazdy, po osiem, mają zostać rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM. Trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu. We wszystkich udziały ma GZM.
W poniedziałek w bazie gliwickiego PKM pokazano osiem przekazanych tam pojazdów: siedem o długości 12 m i jeden 18-metrowy. Poprzez inwestycje w niskoemisyjne pojazdy, Metropolia podnosi jakość transportu na całym swoim obszarze - mówił odpowiedzialny m.in. za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.
Zapowiedział, że w ramach Programu Zielony Transport Publiczny do metropolitalnych PKM-ów mają trafić kolejne niskoemisyjne autobusy. Przetargi mają być ogłaszane w przyszłym roku.
Przedstawiciele GZM, odpowiadając na pytania sygnalizowali we wtorek m.in., że zgodnie z wymogami zamówienia układ ogrzewania w nowych wozach jest hybrydowy: oznacza to, że elektryczne, wodne, wysokowydajne ogrzewanie jest wspomagane dodatkowo agregatem grzewczym, zasilanym paliwem płynnym (olejem napędowym) ze zbiornika paliwa o pojemności 50 litrów.
Nowe autobusy są oznaczone jako Transport GZM, który docelowo skupi wszystkie formy mobilności realizowane przez Metropolię. Oznaczenie Transport GZM ma sukcesywnie pojawiać się na wszystkich elementach infrastruktury transportu publicznego organizowanego przez GZM, a docelowo połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących system komunikacji w regionie.
Z kupionych w projekcie 16 mobilnych ładowarek będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto rozmieszczonych 11 ładowarek stacjonarnych - w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz w Gliwicach.
Umowy na dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 w ramach programu Gepard II przedstawiciele przewoźników i organizatorów transportu z terenu woj. śląskiego, którzy przeprowadzą w programie projekty szacowane na łącznie 138,3 mln zł, podpisali wiosną 2021 r.
GZM otrzymała w programie Gepard II po 40 mln zł dotacji z NFOŚiGW oraz regionalnego programu operacyjnego. Dofinansowanie otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) należące do Tychów będących częścią Metropolii. TLT zamówiły sześć pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem; z dotacją ok. 20 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.