Samorząd Gliwic dostanie 5,4 mln zł dotacji z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na dokończenie inwestycji związanych z budową gliwickiego Centrum Przesiadkowego, prowadzonych na okolicznych ulicach - zdecydowali w środę członkowie zgromadzenia GZM.
Samo Centrum Przesiadkowe po północnej stronie dworca kolejowego zostało otwarte w grudniu ub. roku. Ta jedna z największych tego typu inwestycji na południu Polski, skomunikowana z głównymi ulicami Tarnogórską i Toszecką, łączy kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.
Centrum Przesiadkowe jest częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty po remoncie w grudniu 2016 r. gliwicki dworzec kolejowy. Po południowej części dworca przebudowywane są natomiast okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Plac Piastów, będący wcześniej węzłem autobusów miejskich
Jesienią ub. roku, jeszcze przed otwarciem Centrum Przesiadkowego, gliwicki magistrat poinformował, że inwestycje drogowe towarzyszące głównej inwestycji zostaną wykonane z ponadpółrocznym opóźnieniem, do lipca 2023 r. O ok. 5 mln zł wzrósł też wówczas ich koszt, pierwotnie określony na 41 mln zł.
W środę zgromadzenie GZM przyjęło m.in. uchwałę ws. zmiany wcześniejszej uchwały, określającej tegoroczne dotacje dla miast i gmin członkowskich w ramach wprowadzonego w tym roku instrumentu pod nazwą: Fundusz Odporności (z łącznym budżetem w 2023 r. blisko 100 mln zł).
Do listy projektów Funduszu Odporności na 2023 r. dopisano m.in. pozycję: Gliwice, Zachodnia Brama Metropolii Silesia - Centrum Przesiadkowe w Gliwicach - roboty budowlane (część po południowej stronie dworca PKP) - dokończenie robót budowlanych - o wartości 5,38 mln zł.
Umowę na budowę w ciągu dwóch lat centrum przesiadkowego miasto podpisało w sierpniu 2020 r. Towarzyszącą głównej inwestycji przebudowę kilku ulic lub ich fragmentów w ścisłym centrum Gliwic zakontraktowano pod koniec grudnia 2020 r.
Rozpoczęte na początku marca 2021 r. prace dotyczące układu drogowego po południowej stronie dworca kolejowego objęły m.in. Plac Piastów, najbliższy dworcowi kolejowemu odcinek reprezentacyjnej ul. Zwycięstwa, fragmenty przelotowych ul. Bohaterów Getta Warszawskiego czy Jagiellońskiej, plac przed dworcem kolejowym i inne ulice, jak Okopowa czy Na Piasku.
Aktualny termin zakończenia wszystkich robót po południowej stronie dworca kolejowego, prowadzonych przez spółkę Eurovia Polska, to lato 2023 r. (pierwotnie był to koniec 2022 r.).
Miasto wyjaśniało, że na przesunięcie terminu złożyły się m.in. długotrwałe prace związane z wymianą przestarzałej lub kolidującej ze sobą infrastruktury, wchodzącej w skład gęstej sieci uzbrojenia podziemnego. Podczas wykopów terenowych ujawniano też niezinwentaryzowane i nieujawnione w dokumentacji obiekty, wymagające uzyskania od właściwego gestora sieci dodatkowych zgód i pozwoleń.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.