Palestyńskie miasto Betlejem przez cały rok wita pielgrzymów i turystów dekoracjami związanymi z Bożym Narodzeniem. W Polsce to samo można powiedzieć o kaplicy św. Kingi w podziemiach Kopalni Soli w Bochni. W tym roku minęło sto lat od ostatniego gruntownego remontu tej kaplicy. W jego trakcie w jednej z wnęk utworzona została szopka betlejemska.
Kaplica św. Kingi znajduje się na głębokości 217 m, na poziomie August. Najpierw, w 1747 r., utworzono tam niewielką wnękę, a w niej kaplicę Aniołów Stróżów. W XIX wieku znacznie ją powiększono, zmieniając też patronat. Wreszcie w latach 1921-1922 odbył się solidny remont kaplicy. Wtedy to wykuto z boku kaplicy wnękę, a w niej w 1921 r. urządzono szopkę betlejemską. Potem, w 1922 r. przy zachodnim ociosie kaplicy w caliźnie została wykuta ambona. Ma interesujący, kielichowy kształt.
W odróżnieniu od Betlejem, w bocheńskiej kaplicy św. Kingi mamy nie tylko akcenty bożonarodzeniowe, lecz także rzeźby i wizerunki nawiązujące do Wielkanocy oraz do liturgicznego wspomnienia świętych patronek górników.
Cóż więc znajdziemy w kaplicy prócz szopki? Przede wszystkim przywieziono tutaj relikwie św. Kingi, patronki górników solnych, kanonizowanej w 1997 r. przez papieża Jana Pawła II podczas mszy w Starym Sączu. W kaplicy umieszczono również filary solne, podtrzymujące stół ołtarza, przy którym św. Jan Paweł II odprawił mszę świętą kanonizacyjną.
W ołtarzu głównym umieszczony został obraz, na którym przedstawiono scenę znalezienia pierwszych brył soli kamiennej przez św. Kingę. We wschodniej części kaplicy, czyli naprzeciwko ambony, umieszczono ołtarz boczny. Dominuje w nim obraz św. Barbary, patronki wszystkich górników, ale odbiegający od standardowych wizerunków tej świętej. Barbara trzyma w dłoniach gałązkę palmy i krzyż, otoczona jest aniołami. Poniżej świętej widzimy sceny pożaru kopalni z 1875 r. oraz pracujących górników solnych. Autorem tego obrazu jest górnik Antoni Katra.
Szopka bożonarodzeniowa w kaplicy widoczna jest na pierwszym planie. W odróżnieniu od niej nieco schowany jest Grób Pański, usytuowany we wnęce solnej pod chórem. To miejsce określane jest jako Kaplica Solidarności. Akcentów pasyjnych jest zresztą więcej. Mamy więc grupę rzeźb tworzących Grupę Ukrzyżowania, datowanych na XVII w. Przedstawiają one Chrystusa na krzyżu, Matkę Bożą Bolesną oraz św. Jana Ewangelistę. Oprócz tego w kaplicy umieszczone zostały drewniane figury barokowe, przedstawiające św. Elżbietę i św. Mikołaja, jak również kilka figur solnych. To św. Kinga, św. Wojciech, św. Jan Nepomucen czy św. Tomasz z Akwinu. Rzeźby te wykonane zostały na przełomie XIX i XX w. przez rzeźbiarza Józefa Markowskiego. Jest też współczesna rzeźba św. Jana Pawła II.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.