Kombajn Bolter Miner został zakupiony przez JSW Innowacje, spółkę córkę Jastrzębskiej Spółki Węglowej w 2018 r. w ramach projektu „Samodzielna obudowa kotwowa”. Maszyna została wyprodukowana w Stanach Zjednoczonych, a do Polski trafiła na początku sierpnia 2019 r.
Urządzenie przetransportowano do polskiej siedziby firmy Komatsu w Tychach. Tam kombajn złożono i przeprowadzono wszystkie próby testowe. Przeszkolono również załogę, która obsługuje obecnie kombajn. Następnie maszynę ponownie rozłożono i przetransportowano do podziemnych wyrobisk kopalni Budryk. Tam, w specjalnie przygotowanej komorze montażowej, kombajn kolejny raz złożono i przygotowano do eksploatacji. Maszyna pracowała w pokładzie 401 na głębokości 880 m tworząc unikatową w polskim górnictwie obudowę kotwową. Posiada organ urabiający o nowoczesnej rozsuwnej konstrukcji, umożliwiającej zagospodarowanie całej szerokości wyrobiska w trakcie jednego cięcia.
Maszyna zakończyła niedawno swoją pierwszą misję, jaką było wykonanie chodnika Bw-1n badawczego w pokładzie 401 oraz chodnika Bw-1a celem przygotowania do eksploatacji ścian partii Bw w pokładzie 402. Super kombajn jest właśnie przenoszona w inny rejon, aby niebawem rozpocząć kolejne zadanie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Ten kombajn już nie pojedzie.
Skąd macie takie informacje. Kombajn zakończył fedrunek pół roku temu. I nadaje się do kapitalnego remontu.