Rozbudowę płyty postojowej dla samolotów uroczyście zainaugurowano w poniedziałek, 27 września, na lotnisku Kraków Airport. Dzięki przedsięwzięciu o wartości prawie 134 mln zł powstanie 15 dodatkowych stanowisk dla samolotów kodu C.
Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, obecny na uroczystości rozpoczęcia budowy, jest ona potwierdzeniem, że krakowskie lotnisko stale przechodzi proces rozbudowy, mający na celu zwiększenie jego możliwości i przepustowości.
- 12 mln pasażerów to jest wartość osiągalna na przestrzeni następnych lat - ocenił Adamczyk.
- Dla nas ważne jest to, żeby lotnisko w Balicach było tym najważniejszym portem dla południowej części naszego kraju, ale też najważniejszym portem dla Słowacji i części Czech, bo taką rolę nasze lotnisko spełnia - zaznaczył szef resortu infrastruktury i przypomniał, że zadaniem Kraków Airport będzie także uzupełniająca rola dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Na mocy umowy podpisanej w maju zeszłego roku wykonawca - firma Max Boegl Polska - kosztem blisko 134 mln zł brutto zaprojektował, a teraz przystępuje do rozbudowy płyty postojowej samolotów w części zachodniej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Umowa obejmuje budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej płyty postojowej samolotów wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci p.poż., oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Chodzi też o przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni lotniskowych, w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na płycie.
Dzięki rozbudowie zwiększą się możliwości operacyjne lotniska - pomieści ono 15 dodatkowych samolotów kodu C, czyli najpopularniejszych maszyn typu np. boeing B737.
Prezes Kraków Airport Radosław Włoszek wskazał, że inwestycja wpisuje się w przyjęty w 2018 roku tzw. plan generalny krakowskiego lotniska, określający najważniejsze zadania na kolejne lata.
- To jest przykład tego, że my myślimy nie tylko o tym co wczoraj, co dziś, ale przede wszystkim o tym, co w perspektywie dwóch najbliższych dekad, czyli chcemy przygotować krakowskie lotnisko na 12 mln pasażerów, bo (...) potencjał Krakowa i całej Małopolski: turystyczny, kulturowy, biznesowy jest wyjątkowy i zawsze będzie przyciągał miliony pasażerów - na to musimy być gotowi - podkreślił Włoszek.
Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w planie generalnym są m.in.: budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego. Wszystkie te inwestycje mają kosztować około 1,5 mld zł i zostać zrealizowane w ciągu najbliższej dekady.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.