Spółka Tramwaje Śląskie wypuściła w czwartek na tory ostatni z 35 nowych tramwajów z zamówienia podstawowego w bydgoskiej Pesie. Pierwsze nowe wagony tego producenta wyjechały na tory Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w październiku ub. roku.
Przewoźnik skorzystał w tym przetargu z prawa opcji, obejmującego 5 kolejnych wagonów: powinny one zostać dostarczone do końca września 2022 r. Razem z prawem opcji zostało też już zrealizowane inne zamówienie - w poznańskim Modertransie, obejmujące łącznie 15 mniejszych wagonów.
W obecnym unijnym projekcie dotyczącym modernizacji infrastruktury tramwajowej TŚ prowadzą zakupy taboru - w dwóch częściach.
W mniejszym z zamówień kupiły za 28,7 mln zł netto w poznańskim Modertransie 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych, o długości powyżej 13,5 m. Realizacja tego kontraktu nie napotkała większych opóźnień.
W drugiej połowie 2019 r. Tramwaje Śląskie miały, zgodnie z umową z czerwca 2018 r., odebrać pierwszy wagon z większego zamówienia w bydgoskiej Pesie - za 221 mln zł netto, które obejmuje 35 wieloczłonowych, w większości niskopodłogowych tramwajów o długości 25 m i 32 m. Pierwszy z pojazdów 25-metrowych został dostarczony do katowickiej zajezdni Zawodzie w lipcu ub. roku.
Ogółem Tramwaje Śląskie zamówiły u bydgoskiego producenta (w zamówieniu podstawowym) 35 nowych tramwajów: 27 wagonów 25-metrowych typu 2017N oraz osiem pojazdów 32-metrowych typu 2012N-10. Ostatni z krótszych pojazdów dotarł do Katowic 15 kwietnia br., natomiast dostawa ostatniego z dłuższych tramwajów zaplanowana i zrealizowana została 22 kwietnia.
Jak poinformował w czwartek rzecznik TŚ Andrzej Zowada, wagon ten - po przeprowadzeniu odbiorów - został tego dnia skierowany do rozkładowej obsługi trasy linii nr 6, łączącej Katowice z Bytomiem.
Umowa między TŚ a Pesą zakładała możliwość zamówienia opcjonalnie do pięciu wagonów 25-metrowych. Przewoźnik postanowiły skorzystać z opcji, zamawiając dodatkowe pięć wagonów 2017N. Aneks do umowy o wartości ponad 30 mln zł netto podpisano na początku grudnia ub. roku. Według deklaracji Pesy produkcja już trwa i wagony powinny zostać dostarczone do 30 września 2022 r.
Zrealizowana już umowa z Modertransem na 10 krótkich pojazdów również obejmowała prawo opcji. TŚ skorzystały z niego, zamawiając kosztem 13,5 mln zł netto dodatkowo pięć krótkich wagonów jednokierunkowych, które zostały dostarczone do końca września ub. roku.
Zakupy taboru są częścią projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez Tramwaje Śląskie. Projekt oszacowano początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.