REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 stycznia 2021 10:13 Portal gospodarka i ludzie autor: MD

Transport: Katowice Airport podsumowało pandemiczny rok

Miniony rok w segmencie cargo był dla Katowice Airport rekordowy. Z i do Pyrzowic przewieziono 20 375 t ładunków, to jest o 252 t więcej w porównaniu z rokiem 2019
fot: Piotr Adamczyk

Rok 2020 stał w Katowice Airport pod znakiem pandemii koronawirusa, która wywoła największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa. Pandemia i związane z nią obostrzenia m.in. czasowe zakazy ruchu pasażerskiego, obowiązkowe testy i kwarantanna, spowodowały gigantyczny spadek ruchu pasażerskiego. Jednak dzięki zdywersyfikowanej infrastrukturze pyrzowickie lotnisko mogło i obsługiwało przez cały czas ruch towarowy.

Jak informują słiżby prasowe lotniska, miniony rok w tym segmencie okazał się rekordowy. Katowice Airport umocniło się na pozycji niekwestionowanego lidera wśród polskich portów regionalnych w przewozach cargo. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, zarządzające pyrzowickim lotniskiem, kontynuowało proces inwestycyjny. Ze względu na spadek przychodów wywołany pandemią wymagał on korekty, dlatego skupiono się na inwestycjach kluczowych z perspektywy dalszego rozwoju portu.

W 2020 r. z siatki połączeń regularnych i czarterowych dostępnej w Katowice Airport skorzystało dokładnie 1 445 781 podróżnych, czyli o 3 398 108 mniej (-70,1 proc.) niż w 2019 r. Warto podkreślić, że w trakcie minionego roku prawie połowę pasażerów – dokładnie 651 854 – obsłużono podczas pierwszego kwartału, kiedy podróże lotnicze nie były jeszcze objęte obostrzeniami, które ze względu na pandemię zostały wprowadzone w Europie w drugiej połowie marca.

Z siatki połączeń regularnych Katowice Airport w 2020 r. skorzystało 990 987 podróżnych, czyli o 1 822 796 mniej (-64,8 proc.) niż w 2019 r. Najpopularniejszym kierunkiem był Dortmund (137 979 podróżnych. Natomiast jeśli chodzi o państwa, to najwięcej osób linie lotnicze przewiozły w ruchu regularnym pomiędzy Katowice Airport a Wielką Brytanią, gdzie odnotowano 251 873 pasażerów.

W ramach ruchu czarterowego, na pyrzowickim lotnisku w 2020 roku obsłużono 428 946 pasażerów, czyli o 1 577 380 mniej (-78,6 proc.) niż w roku 2019. W trakcie dwunastu miesięcy ub.r.,  najpopularniejszym kierunkiem czarterowym była Antalya (54 903 podróżnych). W ramach siatki połączeń czarterowych najczęściej w minionym roku pasażerowie podróżowali pomiędzy Pyrzowicami, a Grecją (126 077). 

- To był najdziwniejszy i najtrudniejszy rok w historii lotnictwa cywilnego, także w Katowice Airport. Najwięcej pasażerów skorzystało z pyrzowickiego lotniska w styczniu, było ich 290 tys. Dla porównania w 2019 roku najlepszym miesiącem był sierpień, w którym odnotowaliśmy 660 tys. podróżnych. Najgorszym miesiącem w minionym roku z wynikiem zaledwie 91 podróżnych był kwiecień, a rok wcześniej był to luty, w którym odnotowaliśmy 227 tysięcy pasażerów. Z przykrością należy stwierdzić, że Europa, drugi po regionie Azji i Pacyfiku największy rynek przewozów lotniczych na świecie, z perspektywy naszej branży, zupełnie nie dała sobie rady z pandemią. W regionach Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej po lockdownie z drugiego kwartału przewozy pasażerskie zaczęły się odbudowywać i do tej pory się nie załamały. W Europie nastąpiło chwilowe odbicie ze szczytem na przełomie lipca i sierpnia, następnie branża weszła w drugi lockdown, który trwa do tej pory - ocenił prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik. 

- Europejskie lotnictwo trapi cały czas ten sam problem, to jest brak spójnego systemu zarządzania ruchem pasażerskim w warunkach pandemii koronawirusa. Każde z czterdziestu sześciu europejskich państw, bez żadnej koordynacji z sąsiadami, wprowadza i często zmienia obostrzenia dla osób przekraczających granice. Powoduje to totalny chaos, niepewność i brak możliwości sensownego planowania przez linie lotnicze i pasażerów. W konsekwencji w wielkości przewozów pasażerskich cofnęliśmy się prawie o półtorej dekady. Wynik pyrzowickiego lotniska z 2020 roku, czyli 1,44 miliona podróżnych odpowiada temu z 2006 roku, kiedy przewieziono z i do Katowice Airport 1,45 miliona pasażerów - dodał prezes. 

Rekordowe cargo
W czasie pandemii koronawirusa jeszcze mocniej zaznaczyła się zaleta Katowice Airport jaką jest zdywersyfikowana infrastruktura, dzięki której działalność portu nie jest uzależniona tylko od jednego segmentu ruchu. GTL SA od 2007 roku konsekwentnie realizuje długofalowy plan rozbudowy lotniska, w ramach którego dostarcza klientom infrastrukturę nie tylko do obsługi ruchu pasażerskiego, ale także tą przeznaczoną pod realizację przeglądów technicznych samolotów oraz obsługę segmentu cargo.

W pandemicznym 2020 r. ruch towarowy, w przeciwieństwie do przewozów pasażerskich, nie podlegał żadnym ograniczeniom. Miniony rok w segmencie cargo był dla Katowice Airport rekordowy. Z i do Pyrzowic przewieziono 20 375 t ładunków, to jest o 252 t więcej (+1,2 proc.) w porównaniu z rokiem 2019. Jest to najlepszy wynik w historii portu. Jednocześnie odnotowano rekordową liczbę startów i lądowań frachtowców. W 2020 r. zanotowano 3 127 operacji samolotów cargo, to jest o 121 więcej (+4 proc.) w porównaniu z 2019 r. W oparciu o infrastrukturę pyrzowickiego lotniska bazy prowadzą tutaj największe firmy specjalizujące się w lotniczym transporcie ładunków, mowa o DHL Express, FedEx/TNT, UPS, Amazonie o Lufthansie Cargo. Każdy z tych podmiotów realizuje kilka razy w tygodniu regularne rejsy towarowe pomiędzy Pyrzowicami, a wybranymi europejskimi lotniskami.

Inwestycje bez przerwy 
GTL przed pandemię koronawirusa rozpoczęło realizację kolejnego etapu programu inwestycyjnego, który tym razem był zaplanowany do 2025 r. Spadek przychodów wywołany przez pandemię spowodowała, że realizacja części z zaplanowanych projektów została przesunięta, a zarządzający lotniskiem skupił się na tych kluczowych z perspektywy odbudowy potencjału po zakończeniu pandemii. Najważniejszym realizowanym w 2020 r. projektem inwestycyjnym była rozbudowa i przebudowa terminalu pasażerskiego B. Pandemia koronawirusa ani na moment nie przerwała prac i inwestycja przebiegała zgodnie z harmonogramem. Obiekt do użytku zostanie oddany pod koniec drugiego kwartału 2021 roku. Spółka zdecydowała się także na kontynuowania projektu „pps hangary”, czyli budowy nowej płyty postojowej o powierzchni 6,5 ha, którego zakończenie planowane jest w ostatnim kwartale 2021 r. Jest to pierwszy etap rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, na którą aktualnie składają się dwa hangary przeznaczone do obsługi liniowej samolotów, szybkiej wymiany silników, a także dużych przeglądów komponentowych i strukturalnych. Po południowej stronie budowanej płyty znajduje się działka przeznaczona pod kolejne dwa hangary.

- W czasie pandemii zrobiliśmy wszystko, żeby kontynuować te projekty, które w przyszłości będą generować największe przychody, a także przyczynią się do kontynuacji kształcenia wysoko wykwalifikowanych kadr na potrzeby branży lotniczej, która prowadzona jest m.in. na Politechnice Śląskiej. Stąd decyzja nie tylko o konsekwentnej rozbudowie terminalu B ale i o kontynuowaniu rozwoju bazy technicznej do obsługi samolotów. Szczególnie, że w tym zakresie mamy dużego kontrahenta w postaci linii lotniczej Wizz Air - powiedział prezes Tomasik. 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LOQXY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]