PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
9 grudnia 2020 10:53 Cire.pl

W opinii Polaków podczas pandemii przeciwdziałanie zmianom klimatu straciło na znaczeniu

Z najnowszej ankiety EBI wynika, że uwaga Polaków skupia się na kryzysie związanym z pandemią i na problemach z dostępem do opieki i świadczeń zdrowotnych. Przeciwdziałanie zmianom klimatu spadło na piątą pozycję
fot: ARC

Jak wynika z najnowszej edycji ankiety EBI dotyczącej klimatu, która została przeprowadzona w październiku 2020 r., uwaga Polaków skupia się na kryzysie związanym z pandemią COVID-19 oraz na problemach z dostępem do opieki i świadczeń zdrowotnych. Chociaż Polacy spodziewają się i obawiają konsekwencji zmiany klimatu, ich zdania są podzielone, jeśli chodzi o wagę tego zagadnienia w kontekście odbudowy gospodarki po pandemii COVID-19. Jednocześnie są jednak otwarci na bardziej zdecydowane kroki na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu.

Pandemia COVID-19 znalazła się w tym roku na pierwszym miejscu wśród wyzwań, na które wskazywali Polacy (77 proc. odpowiedzi). Na drugiej pozycji uplasowały się problemy z dostępem do opieki zdrowotnej. Chociaż kwestia opieki zdrowotnej spadła od ubiegłego roku z pierwszego miejsca na drugie, nadal wskazuje na nią 62 proc. ankietowanych Polaków, co jest wynikiem o 33 punkty procentowe wyższym od średniej europejskiej.

Natomiast przeciwdziałanie zmianie klimatu, które w 2019 r. było drugim co do ważności wyzwaniem, spadło obecnie na piątą pozycję (32 proc.). Kwestia ta jest uznawana za mniej istotną niż kryzys finansowy (43 proc.) i niestabilna sytuacja polityczna (33 proc.).

Wyniki ankiety EBI wskazują jednocześnie, że Polacy wydają się mieć szersze spojrzenie na kwestię zmiany klimatu niż mieszkańcy pozostałych państw europejskich, ponieważ spodziewają się i obawiają szerszych konsekwencji oraz wskazują na więcej powodów do niepokoju związanych z tym zjawiskiem.

Podobnie jak mieszkańcy innych państw, Polacy są zaniepokojeni perspektywą wzrostu liczby klęsk żywiołowych (67 proc.), szkód dla środowiska (48 proc.) oraz wzrostu temperatur (42 proc.). Jednocześnie jednak częściej niż inni mówią o bardziej pośrednich konsekwencjach, takich jak wzrost cen żywności i napojów (41 proc., czyli o 21 punktów procentowych więcej niż wynosi średnia w UE) oraz rozprzestrzenianie się chorób (40 proc., czyli 8 punktów procentowych powyżej średniej dla UE).
Ponad trzy czwarte Polaków uważa nawet, że zmiana klimatu już teraz wpływa na ich życie codzienne (77 proc.). Chociaż odsetek ten zmniejszył się o 9 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2019, wciąż pozostaje wysoki i przekracza nieco średnią europejską (75 proc.).

Z wyników ankiety wynika również, że Polacy nie są zgodni co do tego, jakie powinny być priorytety władz w działaniach na rzecz ożywienia gospodarczego. Zdaniem 51 proc. respondentów rząd powinien zmienić kierunek rozwoju gospodarki i zadbać o to, aby działania naprawcze jednoznacznie uwzględniały potrzeby związane z klimatem oraz promowały niskoemisyjny i odporny na zmianę klimatu model wzrostu (dla porównania średnia w UE wynosi 57 poc). Jednocześnie jednak 49 proc. Polaków skłania się w stronę pobudzania gospodarki na wszelkie sposoby w celu jak najszybszego przywrócenia wzrostu gospodarczego (w UE odpowiedź taką wybierało średnio 43proc. ankietowanych).

Z badań wynika także, że 75 proc. Polaków poparłoby bardziej zdecydowane kroki ze strony władz, które zmuszałyby obywateli do zmiany zachowań w celu przeciwdziałania zmianie klimatu, prz średniej europejskiej na poziomie 70 proc.).

Zdaniem dwóch trzecich Polaków (67 proc.) Unia Europejska przoduje w walce ze zmianą klimatu, co jest wartością zbliżoną do średniej w całej UE (66 proc.), ale jednocześnie tylko 22 proc. Polaków uważa, że czołową rolę w tej dziedzinie odgrywa ich własny kraj. Wynik ten jest znacznie gorszy niż w innych krajach, w których zapytano mieszkańców o to, jak postrzegają działania swoich rządów w dziedzinie przeciwdziałania zmianie klimatu, średnia europejska wyniosła 41 proc.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ZFRCI
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,538 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]