Prawie trzy czwarte pytanych deklaruje, że segreguje śmieci, a ponad 40 proc. - oszczędza wodę - wynika z badania ,,Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania". Z kolei ponad jedna czwarta rodaków przyznaje, że unika lub rezygnuje z plastikowych opakowań.
Według badania, przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku, do obowiązku segregowania śmieci stosuje się w swoich domach 73,5 proc. Polaków. Najchętniej robią to mieszkańcy dużych miast, takich jak: Gdańsk, Szczecin czy Bydgoszcz (97 proc.) oraz osoby ze średnim wykształceniem (77 proc.). Najmniej entuzjastycznie podchodzą do recyklingu ankietowani z wykształceniem wyższym (69 proc. osób z tej grupy nie segreguje odpadów) oraz osoby z małych miast do 50 tys. mieszkańców (66 proc.).
Drugą najbardziej popularną czynnością deklarowaną przez Polaków w kontekście zachowań proekologicznych jest oszczędzanie wody (40,7 proc.). W dalszej kolejności badani wskazywali na unikanie lub rezygnację z plastikowych opakowań (26,4 proc.). Co dziesiąty Polak stosuje natomiast ekologiczne rozwiązania do ogrzewania domu, rezygnując z opalania węglem.
"Wśród Polaków wzrasta świadomość ekologiczna. Jedynie nieco ponad 3 proc. badanych odpowiedziało, że na co dzień nie robi nic dla dobra środowiska" - wskazała, cytowana w czwartkowej, 7 maja, informacji, Agnieszka Kociemska z Santander Consumer Banku.
Innym wskazanym przez ankietowanych działaniem proekologicznym jest korzystanie z energooszczędnych sprzętów elektronicznych. Używa ich prawie 40 proc. respondentów w wieku 18-29 lat oraz co czwarty senior powyżej 70. roku życia. Młodzi często zwracają też uwagę na pochodzenie produktów spożywczych. Niemal co trzeci ankietowany z tej grupy kupuje żywność z ekologicznych upraw i hodowli.
Z badania wynika też, że Polacy chętnie kupują produkty wielokrotnego użytku. Korzysta z nich prawie połowa 60-latków. Po artykuły wielorazowe sięgają również 30-latkowie (31 proc.) i 50-latkowie (22 proc.). Z kolei najtrudniej przekonać się do nich najmłodszym Polakom.
Badanie na zlecenie Santander Consumer Banku wykonał Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na początku marca 2020 r., na reprezentatywnej próbie 1 tys. Polaków, metodą CATI.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.