Opcjonalny zakup pięciu autobusów o napędzie wodorowym w programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju rozważa Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Jej władze oczekują na efekty ponownego przetargu w programie zakładającym rozwój bezemisyjnych autobusów.
W środę zgromadzenie GZM zaakceptowało zmiany wieloletniej prognozy finansowej Metropolii, wśród których przewidziano zwiększenie limitu wydatków w latach 2022-23 oraz limitu zobowiązań pod kątem ponownego zamówienia NCBR.
W środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, relacjonując ostatnie działania władz Metropolii, m.in. przypomniał o podpisanym 9 października br. liście intencyjnym z Orlenem ws. "rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem".
- To porozumienie ma doprowadzić do powstania pierwszej stacji wodoru w jednym z miast GZM i możliwości tankowania pojazdów napędzanych wodorem. Jeżeli taka możliwość by była, taka infrastruktura powstała, to w ramach projektu NCBR rozważane jest zamówienie opcjonalne pięciu autobusów napędzanych wodorem, aby przetestować tę technologię - - wskazał Karolczak.
Jak dodał, miał ostatnio okazję jako przedstawiciel zarządu Metropolii uczestniczyć w wizycie studyjnej u operatora londyńskiego systemu komunikacji miejskiej, który korzysta z tego typu pojazdów. "Te doświadczenia są zachęcające" - ocenił.
- Ceny technologii mocno spadają - są już porównywalne do autobusów napędzanych energią elektryczną pochodzącą z baterii. Parametry eksploatacyjne są zdecydowanie lepsze - nie ma czasu, jaki traci się na ładowanie tych baterii i zasięg jest zdecydowanie dłuższy - wymieniał Karolczak.
Program Bezemisyjny Transport Publiczny, prowadzony przez NCBR, zakłada opracowanie i budowę około tysiąca dostępnych kosztowo autobusów bezemisyjnych dla polskich miast. NCBR podpisało w tej sprawie umowy z kilkudziesięcioma samorządami i przewoźnikami. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zadeklarowała wolę zakupu w programie do 300 pojazdów.
Pod koniec lutego br. NCBR informowało, że zamówienie na kwotę ponad 3 mld zł, dotyczące opracowania i dostawy pojazdów bezemisyjnych, zrealizuje - w następstwie przeprowadzonego postępowania - konsorcjum Ursus Bus. W czerwcu jednak Centrum unieważniło trwający półtora roku przetarg, ponieważ konsorcjum nie dostarczyło wszystkich dokumentów świadczących o braku podstaw do wykluczenia z konkursu. Do fiaska przyczyniła się też kondycja finansowa firmy.
W następstwie tego NCBR ogłosił kolejny przetarg; jak informowano, ze zwiększoną pulą środków. W ostatnich tygodniach przystąpienie do tego postępowania sygnalizowało m.in. konsorcjum Agencji Rozwoju Przemysłu i spółki Rafako z grupy PBG.
Głównym źródłem finansowania programu NCBR ma być Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zadeklarował przekazanie na ten cel 2,2 mld zł. Jak wynika z projektu uchwały zmiany wieloletniej prognozy GZM, na 2021 r. przewidziano pod tym kątem limit wydatków 55,6 mln zł, na 2022 r. - 91,1 mln zł, a na 2023 r. - 50,4 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.