Do końca listopada 2020 r. w województwie śląskim zaplanowano rozbudowę odcinka drogi nr 933 Wodzisław-Mszana, a do września 2021 r. - innego odcinka tej trasy, z Pawłowic do Pszczyny. W czwartek, 21 marca, otwarto oferty na te inwestycje. Wszystkie przekraczają budżet.
Jak wynika z informacji z otwarcia ofert, na połączenie Wodzisław-Mszana, na które przewidziano prawie 57 mln zł brutto, spłynęły cztery oferty, najtańsza z nich opiewa na 82,7 mln zł brutto. Ci sami wykonawcy zgłosili się do części przetargu na odcinek Pawłowice-Pszczyna; najtańsza to 157,6 mln zł brutto, przy budżecie 127,5 mln zł brutto
Chodzi o ważne dla południowej części województwa śląskiego połączenie przebiegające pomiędzy drogą nr 78 w Wodzisławiu, autostradą A1 w Jastrzębiu-Zdroju, drogą nr 81 (tzw. "wiślanką") w Pawłowicach i drogą nr 1 w Pszczynie. W poprzednich latach w jej ciągu powstały m.in. obwodnica Jastrzębia i obwodnica Pawłowic (wraz z bezkolizyjnym węzłem z "wiślanką").
Dotąd w bardzo złym stanie pozostają: silnie obciążony ruchem fragment między Wodzisławiem Śląskim i Mszaną (węzeł z autostradą A1) oraz między Pawłowicami i Pszczyną, z bardzo wąską jezdnią. Rozbudowę tych dwóch połączeń przewidział Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, ogłaszając dla nich w październiku zeszłego roku jeden wspólny przetarg - z podziałem na dwie części.
W postępowaniu założono m.in. rozbudowę jezdni do standardu szerokości 7 m, przebudowę mostów, odwodnień, chodników, oświetlenia, dróg rowerowych itp. Zakres inwestycji obejmuje prace od drogi nr 78 w Wodzisławiu Śląskim, do ronda z obwodnicą Jastrzębia-Zdroju oraz od drogi nr 81 w Pawłowicach do ronda przy ul. Żorskiej w Pszczynie.
Zarząd Dróg Wojewódzkich określił termin wykonania prac na koniec końca listopada 2020 r. w przypadku odcinka Wodzisław-Mszana oraz do września 2021 r. - dla odcinka Pawłowice-Pszczyna. Zastrzeżono m.in., że fragmenty obu odcinków podlegają szkodom górniczym (w Jastrzębiu, Pawłowicach i Suszcu). Prognozowane osiadanie terenu może do 2051 r. miejscami przekroczyć trzy metry.
W czwartek - po kilkakrotnym przedłużeniu terminu - otwarto oferty w tym postępowaniu. Do obu zadań zgłosiły się firmy: Budimex, Eurovia, Strabag oraz Drog-Bud. W obu częściach postępowania najtańsze, choć znacznie przekraczające budżet, okazały się oferty Strabaga; w obu przypadkach też kolejne ceny zaproponował Drog-Bud.
Rozbudowę odcinków drogi nr 933 Wodzisław-Mszana oraz Pawłowice-Pszczyna przewidziano pod kątem współfinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. W tym roku w swoim budżecie ZDW przeznaczył na prace na obu odcinkach łącznie ok. 30 mln zł.
To nie jedyny obecnie przetarg katowickiego ZDW o znacznej wartości. Na początku lutego tego roku Zarząd otworzył przetarg na przebudowę liczących łącznie blisko 25 km odcinków drogi wojewódzkiej nr 791 łączącej miejscowość Kolonia Poczesna, którą przecina droga nr 1, z Zawierciem (najtańsza oferta za 221,1 mln zł brutto przekroczyła budżet ZDW o ponad 39 mln zł).
Na ok. 200 mln zł szacowany jest trwający od końca grudnia zeszłego roku przetarg na budowę Wschodniej Obwodnicy Raciborza - liczącego ok. 8 km nowego odcinka drogi nr 935 - współfinansowany z RPO. W połowie grudnia 2018 r. ZDW podpisał umowę z wykonawcą przebudowy drogi wojewódzkiej nr 941 w Wiśle - za 98,9 mln zł (bez dotacji unijnej).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.