Jak poinformowała Polska Agencja Prasowa, import węgla z obwodu kaliningradzkiego przez rosyjsko-polskie przejście kolejowe w Braniewie w tym roku ma wynieść ok. 2,75 mln t.
W 2016 r. do Polski z obwodu kaliningradzkiego wjechały 24 tys. wagonów wiozące 1,6 mln t węgla. W tym roku od stycznia do końca listopada, według Krajowej Administracji Skarbowej, przez kolejowe przejście wjechało 33,6 tys wagonów wiozących 2,3 mln t węgla.
- Prognozy są takie, że w roku kalendarzowym 2017 do Polski przez przejście w Braniewie wjedzie około 2,75 mln t - poinformował Ryszard Chudy z Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie.
Wysoki, ale nie tak duży wwóz węgla notowano w 2011 r., kiedy to do Polski z obwodu kaliningradzkiego trafiło 1,9 mln t. Podobnie wysoki import odnotowano w 2013 i 2014 roku, kiedy z obwodu kaliningradzkiego wjechało 1,7 mln t każdego roku.
Na stacji kolejowej w Braniewie jest dwóch przewoźników PKP Cargo SA i DB Cargo, którzy importują węgiel do Polski.
- Odnotowaliśmy wzrost przewozów i u jednego przewoźnika i u drugiego. Doszły do tego przewozy po torze europejskim (normalnym) co powoduje, że towar po odprawie może jechać w głąb UE bez przeładunku - podał Chudy.
Jak wyjaśnił, transport odbywa się w ten sposób, że do Kaliningradu towary przyjeżdżają po torze szerokim i tam są na stacji Dzirżynskaja rozładowywane na terminalu. Z tego terminalu towar ładowany jest już na wagony normalnotorowe. Ten rodzaj transportu rozwinął się właśnie w 2017 r. - podał Chudy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.