W drugiej połowie 2018 r. na linii kolejowej między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim mają pojawić się dodatkowe połączenia - po raz pierwszy w województwie śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. Według planów docelowo kursować ma 27 par pociągów w ciągu doby.
Urząd marszałkowski wojewodztwa śląskiego, w drugiej połowie 2018 r. wojewódzki samorząd we współpracy z Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim zamierza uruchomić dodatkowe połączenia kolejowe na odcinku między tymi miastami.
- Liczba par pociągów wzrośnie do 27 w ciągu doby, co pozwoli spełnić założenia: przynajmniej dwa pociągi w ciągu godziny w każdą stronę w godzinach szczytu w dni robocze, pociąg co godzinę w każdą stronę poza godzinami szczytu w dni robocze oraz przez cały dzień w dni wolne - podał urząd marszałkowski.
Będzie to realizacja postulowanego od wielu miesięcy przez Rybnik i Wodzisław Śląski zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów między miastami. Samorządowcy prowadzili rozmowy w tej sprawie z należącymi do województwa Kolejami Śląskimi i urzędem marszałkowskim.
Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach (szczególnie odcinku drogi krajowej 78) i - w efekcie - przysłuży się m.in. poprawie jakości powietrza.
Przejazd samochodem między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem, np. nocą, jeśli nie ma ruchu, zajmuje zwykle około 20 minut. W dzień, szczególnie w godzinach szczytu, czas ten często zwiększa się dwukrotnie lub więcej. Pociąg Kolei Śląskich pokonuje 12-km dystans między stacjami Wodzisław Śląski i Rybnik w 18-20 minut, zatrzymując się po drodze na czterech przystankach.
Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje osiem par pociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice - Chałupki/Bohumin - Katowice, podobna liczba będzie w nowym rozkładzie (wprowadzanym 10 grudnia tego roku).
Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, że pozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowych połączeń. Spółka deklarowała takie planowanie, w uzgodnieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowym, przyszłorocznego rozkładu jazdy, by oprócz dotychczasowych połączeń, objąć nim dodatkowe - między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim.
Według wcześniejszych wstępnych szacunków koszt kursowania dodatkowych pociągów w drugiej połowie 2018 r. ma oznaczać dla każdego z miast wydatek ok. 300 tys. zł. Rybnik dofinansowuje tamtejszy Związek Transportu Zbiorowego kilkunastoma milionami złotych rocznie.
Miasta starały się nie tylko o dodatkowe połączenia między nimi, ale też o wydłużenie do Wodzisławia tras niektórych pociągów, kończących teraz lub zaczynających swoje trasy w Rybniku. Dotyczy to np. obsługiwanego przez Przewozy Regionalne (Polregio) pociągu z Rybnika do Krakowa. Na razie w nowym rozkładzie obok pociągów relacji Rybnik - Kraków pojawi się nowe połączenie Rybnik - Rzeszów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.