Oferty dotyczące łącznie 8 szynobusów wpłynęły w przetargu Kolei Śląskich na leasing 36 takich pojazdów - przekazał w piątek, 23 listopada rzecznik Kolei Adam Warzecha.
To ostatni z dużych przetargów Kolei Śląskich przed przejęciem przez spółkę wszystkich przewozów kolejowych w woj. śląskim. Zamówienie obejmuje pięcioletni leasing łącznie 36 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych po naprawie głównej i modernizacji. Aby ułatwić oferentom realizację zamówienia, przetarg podzielono na pięć części.
Firma Sigma Tabor złożyła oferty odnoszące się do dwóch części przetargu. Dotyczą one dostaw 2 pojazdów jednoczłonowych i 2 dwuczłonowych oraz 1 pojazdu jednoczłonowego i 3 dwuczłonowych. Złożone oferty będą teraz analizowane pod względem formalnym.
Szacunkową wartość całego zamówienia na leasing 36 spalinowych szynobusów określono na ok. 140 mln zł netto. Szacunkowa wartość tych dwóch części zamówienia, na które wpłynęły oferty Sigmy Tabor, to 15 mln zł i 17,5 mln zł. Obie mają zostać zrealizowane do 1 grudnia 2012 r.
Żadna oferta nie wpłynęła w częściach dotyczących dostawy do 1 grudnia 2012 r. dwóch szynobusów dwuczłonowych, a także dostawy do 1 czerwca 2013 r. 13 szynobusów dwuczłonowych oraz 13 jednoczłonowych. Jak jednak przypomniał Warzecha, było to już drugie postępowanie w tej sprawie. Teraz Koleje mają możliwość przystąpienia do negocjacji z potencjalnymi oferentami.
Firma Sigma Tabor złożyła już swoją ofertę w innym zamówieniu Kolei Śląskich - na trzyletnią dzierżawę 8 trójczłonowych używanych spalinowych zespołów trakcyjnych. Oferty w tym przetargu zostały otwarte w czwartek - pojazdy mają zostać przekazane przewoźnikowi do 3 grudnia.
9 grudnia - wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy - samorządowa spółka Koleje Śląskie ma zastąpić na torach w regionie Przewozy Regionalne. Według zapowiedzi uruchomi wtedy każdego dnia 629 pociągów (w 57 tzw. obiegach); obecnie po torach woj. śląskiego jeździ ich 480.
Do tego czasu Koleje muszą skompletować potrzebny tabor; 9 grudnia mają dysponować 59 składami podstawowymi (w tym 26 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi) i 10 rezerwowymi.
Częścią taboru Kolei mają być klasyczne składy wagonowe. 12 listopada spółka Śląskie otworzyły oferty w dwóch przetargach na dostawy w formie rocznej dzierżawy 50 i 17 wagonów osobowych (łączny szacunkowy koszt ok. 25 mln zł). 20 listopada Koleje zaakceptowały ofertę na 17 wagonów złożoną przez niemiecką spółkę Heros Rail Rent, natomiast w piątek - ofertę spółki Ceske Drahy na 50 wagonów.
Wcześniej Koleje Śląskie zaakceptowały też ofertę rocznego najmu 15 lokomotyw elektrycznych, złożoną przez konsorcjum firm Lotos Kolej i Railpool, wraz z obsługą przez 40 maszynistów oraz bieżącą konserwacją i utrzymaniem. Konsorcjum zaoferowało miesięczną cenę 1,273 mln euro; w ogłoszeniu szacunkową wartość przetargu określono na 12,4 mln euro netto za rok.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.