Od kwietnia rośnie wysokość składki wypadkowej

fot: ARC

Zmiany wynikają z wchodzącego w życie 1 kwietnia rozporządzenia w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków

fot: ARC

Z 1,67 proc. do 1,93 proc. rośnie od kwietnia składka wypadkowa płacona przez przedsiębiorców, którzy zatrudniają nie więcej niż dziewięciu pracowników oraz płatników, którzy nie są zarejestrowani w systemie REGON.

Zmiany wynikają z wchodzącego w życie 1 kwietnia rozporządzenia ministra pracy z 14 marca 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków.

Zmianę najbardziej odczują przedsiębiorcy, którzy zatrudniają nie więcej niż dziewięciu pracowników oraz płatnicy składek, którzy nie są zarejestrowani w systemie REGON. Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych dzieli bowiem płatników na dwie grupy: tych, co zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż dziewięć osób i tych, co zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych.

Dla wszystkich płatników, którzy zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż dziewięciu ubezpieczonych, stopa procentowa składki wypadkowej jest taka sama. Dotychczas wynosiła ona 1,67 proc., co oznaczało, że składka wynosiła 35,33 zł, licząc przy obowiązującej w tym roku podstawie wymiaru składek - 2115,60 zł.

Tyle samo wyniesie jeszcze składka za marzec, płacona w kwietniu. Natomiast składka za kwiecień, płacona w maju, wzrośnie do 40,83 zł. Tyle bowiem wynosi składka obliczana według nowej stopy - 1,93 proc. podstawy wymiaru. Ostatni raz mali przedsiębiorcy płacili składkę wypadkową w wysokości 1,93 proc. w okresie od 1 stycznia 2003 r. do 31 marca 2006 r. Potem stopa procentowa tej składka malała. Od 1 kwietnia znów będzie wynosić 1,93 proc.

W efekcie za kwiecień, zamiast 669,38 zł jak dotychczas, mali przedsiębiorcy zapłacą 674,88 zł z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, a jeżeli nie płacą dobrowolnej składki na ubezpieczenie chorobowe - 623,05 zł. Do tego dochodzi składka na ubezpieczenie zdrowotne - ta pozostanie bez zmian i będzie wynosić 254,55 zł miesięcznie. Nie zmieni się też wysokość składki na Fundusz Pracy - 51,83 zł.

Dla przedsiębiorców korzystających z ulgi w ZUS, zmiana wysokości składki wypadkowej z 1,67 proc. do 1,93 proc. oznacza wzrost tej składki z 7,52 zł do 8,69 zł, licząc przy obowiązującej w tym roku podstawie wymiaru składek 450 zł.

Oprócz tego, w stosunku do dotychczasowej składki wzrośnie stopa procentowa dla kilkunastu grup działalności. Wzrost ten jest bowiem związany z określonymi na nowo kategoriami ryzyka wypadkowego. Ryzyko to jest określane dla poszczególnych grup działalności w zależności od zagrożeń zawodowych i ryzyka wypadkowego.

Dla części grup kategoria ryzyka, a tym samym i stopa procentowa składki wypadkowej, zmaleje.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Firma szykuje się do zwolnień. Obejmą nie więcej niż 400 pracowników

Nie więcej niż 400 pracowników mają objąć planowane na lata 2027 - 2029 zwolnienia grupowe w BNP Paribas - poinformował we wtorek bank w raporcie giełdowym.

Enter Air: Turcja i Egipt najpopularniejszymi kierunkami podczas tegorocznych wakacji

Antalya w Turcji oraz egipskie kurorty Hurghada i Marsa Alam były najchętniej wybieranymi kierunkami przez pasażerów Enter Air podczas ostatnich wakacji - poinformowała we wtorek linia. Zainteresowaniem cieszyły się także greckie kurorty, Madera i Wyspy Kanaryjskie popularne również jesienią i zimą.

Na Litwie powstanie 10 nowych elektrowni. Mają zwiększyć odporność na sabotaż

Litwa planuje wybudować 10 nowych elektrowni do 2033 roku, zwiększając swoją moc produkcyjną o 800 megawatów – podał Reuters.

Reklama przy autostradzie

Reklama przy autostradzie – skuteczny sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców

Reklama przy autostradzie pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Codziennie trasami szybkiego ruchu podróżują tysiące kierowców i pasażerów, co stwarza możliwości skutecznej promocji firmy. Kluczowe znaczenie mają odpowiednia lokalizacja billboardu, czytelny projekt oraz dopasowanie przekazu do grupy docelowej.