Można już rozliczyć się z fiskusem

fot: Andrzej Bęben/ARC

Nowa ustawa podatkowa ma ona być "napisana w imieniu polskich przedsiębiorców i podatników, gdzie szanse dobrego przedsiębiorcy i dobrego podatnika będą stały wyżej niż racje urzędnika"...

fot: Andrzej Bęben/ARC

Można już składać deklaracje PIT za 2013 r. W porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniły się zasady korzystania z niektórych ulg podatkowych, a co za tym idzie i druki rozliczeń. Większość Polaków deklaracje podatkowe musi złożyć do końca kwietnia.

Jak co roku najpopularniejszym rozliczeniem wysyłanym fiskusowi będzie PIT-37, który wypełniają m.in. pracownicy najemni, którzy nie prowadzili w ubiegłym roku działalności gospodarczej. Jednoosobowi przedsiębiorcy czy osoby osiągające przychody z najmu wypełnią PIT-36, a przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z opodatkowania stawką liniową w wysokości 19 proc. - PIT-36L.

Podatnicy, którzy wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wypełnią PIT-28, który trzeba złożyć do końca stycznia 2014 r. Dochody z tytułu inwestycji kapitałowych, np. sprzedaży akcji, należy wykazać na formularzu PIT-38, a przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości na drukach PIT-36, PIT-38 lub PIT-39 (w zależności od daty nabycia nieruchomości).

Z fiskusem musi rozliczyć się każdy, kto w zeszłym roku uzyskał dochód, nawet jeżeli nie przekroczył on tzw. kwoty niepodlegającej opodatkowaniu w wysokości 3091 zł. Rozliczenia za podatnika może dokonać płatnik (pracodawca), pod warunkiem, że do 10 stycznia pracownik przekaże mu oświadczenie PIT-12, w którym zapewni, że nie uzyskiwał innych dochodów podatkowych według skali. Trzeba pamiętać, że rozliczenie przez płatnika pozbawia podatnika prawa do skorzystania z ulg podatkowych i wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

Od dochodu będzie można odliczyć m.in. składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, wydatki na rehabilitację czy wpłaty na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego. Zasady niektórych ulg podatkowych związanych z dochodem uległy istotnej zmianie. Na przykład z ulgi na internet będą mogły skorzystać tylko osoby, które nie odliczyły jej kolejno w latach 2011-2012. Ktoś, kto odliczył ulgę tylko w rozliczeniu za 2012 r., może uwzględnić ją w tym roku, ale za rok już tego nie będzie mógł uczynić. W ramach ulgi można odliczyć udokumentowane wydatki na internet, nie więcej jednak niż 760 zł.

Natomiast od podatku odliczymy m.in. składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne czy najpopularniejszą ulgę na dzieci - w tym roku w nowej wysokości. Z odliczenia nie mogą skorzystać rodziny z jednym dzieckiem, które uzyskały dochody w wysokości ponad 9,3 tys. zł miesięcznie, czyli 112 tys. zł rocznie. Jeżeli ich dochody są mniejsze, to od podatku mogą odliczyć 92,67 zł miesięcznie (1112,04 zł rocznie). Taką samą kwotę na każde dziecko mogą odliczyć rodziny z dwójką dzieci. W przypadku trzeciego dziecka odliczenie wzrasta o 50 proc. (139 zł za każdy miesiąc, 1668,12 zł rocznie), a na czwarte i kolejne dziecko można odliczyć 185,34 zł za każdy miesiąc, czyli 2224,08 zł rocznie.

Przedstawiciele niektórych zawodów (np. artyści, twórcy, dziennikarze) muszą pamiętać, że w zeszłym roku ograniczono prawo do zastosowania zryczałtowanych 50-proc. kosztów uzyskania przychodów. Koszty te nie mogą przekroczyć w roku 42 tys. 764 zł (pracownik zatrudniony na jednym etacie może odliczyć od przychodu 1335 zł).

W porównaniu z zeszłym rokiem nie zmieniły się ani progi podatkowe, ani skala. Od dochodu do wysokości 85 tys. 528 zł zapłacimy 18-proc. podatek minus kwota zmniejszająca podatek w wysokości 556,02 zł. Od dochodu przekraczającego 85 tys. 528 zł podatek wyniesie 14 tys. 839,02 zł plus 32 proc. od nadwyżki ponad 85 tys. 528 zł.

Jak poinformowało PAP Ministerstwo Finansów, w związku z obowiązującymi od 2013 r. zmianami w podatku dochodowym od osób fizycznych konieczne było wprowadzenie zmian w formularzach podatkowych.

W deklaracjach zostało wyodrębnione miejsce na określenie przychodu, do którego płatnik stosuje 50-proc. koszty uzyskania przychodów. W formularzu PIT-40 zmiana znajdzie się w części "Dochody podatnika i zaliczka pobrana przez płatnika" w wierszu "Prawa autorskie i inne prawa o których mowa w art. 18".

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Było wyrobisko, będzie jezioro. Niedługo koniec wydobycia na Polu Bełchatów

Po zakończeniu eksploatacji na Polu Bełchatów, teren stanie się dużym sztucznym jeziorem. Nie stanie się to jednak od razu.

Posezonowy wypoczynek – czas na spokojny relaks, który można połączyć z zadbaniem o siebie

Gdy letni gwar mija, nad morzem i w górach zaczyna rządzić cisza. Posezonowy wypoczynek to doskonała okazja, by zwolnić tempo, nabrać sił i zadbać o zdrowie oraz samopoczucie - bez tłumów na plaży, szlakach czy uzdrowiskowych deptakach. Hotele NAT*** w Sarbinowie, Świnoujściu, Krynicy-Zdroju i Ustroniu proponują pakiety dla seniorów oraz pobyty kuracyjne, które łączą komfortowy nocleg, wyżywienie i dostęp do zabiegów oraz stref relaksu.

KGHM pokazuje nowe oblicze miedzi. Powstał magazyn Coppernicus

Od historii cywilizacji, przez muzykę i sport, po technologie kosmiczne i cyfrową przyszłość. KGHM Polska Miedź S.A. przygotował Coppernicusa – magazyn, który pokazuje znaczenie miedzi daleko poza przemysłem wydobywczym. Projekt łączy popularyzację wiedzy z nowoczesną komunikacją marki, prezentując działalność KGHM w kontekście nauki, kultury, technologii i codziennego życia.

Wawel dla zdrowia. Rusza kolejna edycja akcji krwiodawstwa

Blisko 1800 litrów krwi zebrano dotychczas podczas akcji honorowego krwiodawstwa na wawelskim wzgórzu. Dziś Zamek Królewski na Wawelu i TAURON już po raz siódmy zapraszają do wspólnego pomagania. Mobilny punkt krwiodawstwa stanie na zamkowym dziedzińcu w ramach tegorocznej edycji prozdrowotnej inicjatywy „Sztuka to zdrowie. Dostępność Wawelu z TAURONEM”