To trzecia, uruchomiona w tym roku nowa linia w siatce Kolei Śląskich. Mierzy 118 km i łączy dwa województwa. Już w połowie grudnia oferta Kolei Śląskich wzbogaci się o nową linię – S82, prowadzącą z Chorzowa Batorego do Chorzewa Siemkowic w województwie łódzkim. W inauguracyjny kurs tą trasą wybrało się blisko pół tysiąca osób.
Nową linię mieszkańcom województwa śląskiego zaprezentowano w czasie specjalnego przejazdu promującego fundusze Krajowego Planu Odbudowy.
Impulsy dzięki KPO
Kwota 250 mln zł z tego programu wsparła wartą 1,5 mld zł inwestycję samorządu województwa śląskiego i Kolei Śląskich – kupno ponad 30 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
– Dzięki unijnym funduszom i KPO zmieniamy jakość transportu publicznego w województwie śląskim – podkreśla Marek Wójcik, wojewoda śląski.
Trzecia nowa linia
Punktualnie o 8:53 w piątek, 5 grudnia dwa nowe Impulsy 2, kupione przez samorząd województwa śląskiego i Koleje Śląskie, wyruszyły w nową trasę – z Chorzowa Batorego przez Kłobuck – do Chorzewa Siemkowic w województwie łódzkim.
– Uruchomienie nowej linii zwiększy liczbę pociągów na odcinku z Chorzowa Batorego do Tarnowskich Gór, pociągi będą tu kursować w ciągu dnia średnio co 30 minut, ale to połączenie jest ważne przede wszystkim dla mieszkańców północnej części województwa – podkreśla Grzegorz Boski, wicemarszałek województwa śląskiego.
– To kolejna nowa linia uruchomiona przez Koleje Śląskie w tym roku – dodaje Adam Wojtowicz, wiceprezes Kolei Śląskich.
Łódź wita z radością
Trasa linii S82 wiedzie przez: Chorzów, Bytom, Radzionków, Nakło w gminie Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Kalety, Strzebiń w gminie Koszęcin, Boronów, Herby Nowe w gmina Herby, Kłobuck, Działoszyn aż do Chorzewa Siemkowic w województwie łódzkim.
W Działoszynie na pociąg ze Śląska czekała Agnieszka Ryś, wicemarszałek województwa łódzkiego.
– W łódzkiem zawsze podkreślamy, że kolej powinna łączyć ludzi. Dlatego bardzo cieszymy się z tego nowego połączenia Kolei Śląskich, które dociera do Działoszyna i Chorzewa Siemkowic. Witamy bardzo serdecznie na łódzkich torach. To dobrze, że wspólnie możemy realizować odpowiedzialną i nowoczesną politykę transportową, która sięga poza granice województw, daje impuls do rozwoju, a przede wszystkim koncentruje się na potrzebach i komforcie pasażerów – mówi Agnieszka Ryś, wicemarszałek Województwa Łódzkiego.
Przesiadka w Chorzewie Siemkowicach
Na stacji Chorzew Siemkowice będzie można przesiąść się do pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i kontynuować podróż w kierunku Łodzi.
– To kolejny krok w stronę jeszcze lepszej integracji transportu regionalnego oraz budowania spójnej oferty dla mieszkańców. Połączenia ŁKA cieszą się dużym zainteresowaniem; wierzymy, że oferta Kolei Śląskich spotka się również z pozytywnym odbiorem. Jesteśmy przekonani, że wspólnie stworzymy jeszcze bardziej komfortowy, dostępny i przyjazny system transportu publicznego – mówi Sylwester Stanisławski, wiceprezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
8 par pociągów każdego dnia
Od połowy grudnia na tę trasę każdego dnia będzie wyjeżdżało sześć par pociągów i dwie pary w skróconej relacji z Chorzowa Batorego do Kłobucka.
Przez trzy pierwsze miesiące przyszłego roku na tym odcinku będzie obowiązywała specjalna oferta handlowa.
– Wprowadzamy specjalny bilet liniowy pomiędzy Chorzowem Batorym a Chorzewem Siemkowicami w cenie 18,20 zł, by zachęcić mieszkańców do korzystania z nowej linii – tłumaczy Adam Wojtowicz, wiceprezes ds. finansowych Kolei Śląskich.
Szybciej i dalej
Dzięki inwestycjom PKP PLK czas przejazdu z Chorzowa do Kłobucka wyniesie około 75 minut, a więc będzie o około 35 minut krótszy niż w latach, gdy kursowały tu pociągi innych przewoźników.
– To efekt kończącej się inwestycji na odcinku linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz zakończonej w 2024 r. między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim. Łączna wartość tych dwóch zadań dofinansowanych z funduszy unijnych sięga 2,8 mld zł – mówi Janusz Kanik, dyrektor projektu w Polskich Liniach Kolejowych S.A.
Pełny pociąg z daleka
W inauguracyjny przejazd wybrało się blisko pół tysiąca osób – mieszkańców centrum województwa śląskiego oraz gmin, w których będą się zatrzymywać pociągi na nowej linii.
– To historyczny moment. To przywrócenie normalności. To także powrót do tradycji, kiedy miejscowość Strzebiń, Gmina Koszęcin były bardzo dobrze skomunikowane z Tarnowskimi Górami – ośrodkiem pracy i szkolnictwa średniego. Osobiście jeździłam pociągiem z Boronowa do liceum w Tarnowskich Górach. Podczas tych dojazdów nawiązałam wiele przyjaźni i znajomości, które trwają do dziś – cieszy się Anna Korzekwa-Wojtal, wójt Koszęcina.
– Przywrócenie połączeń kolejowych na tej trasie to może być spora korzyść, także dla naszych mieszkańców. Zyskujemy szybki, wygodny i ekologiczny środek transportu. Na pewno cieszy fakt, że ta ważna dla regionu trasa znów będzie tętnić życiem – mówi Grzegorz Zadęcki, wójt gminy Świerklaniec.
Kłobuck wraca na mapę
Szczególnie cieszono się w Kłobucku.
– Po 27 latach przerwy do miasta wracają pasażerskie połączenia kolejowe na trasie Chorzów – Herby Nowe – Kłobuck – Chorzew Siemkowice. Lepsza dostępność komunikacyjna z pewnością pozwoli przyciągnąć nowych inwestorów i turystów, co wpłynie na ożywienie lokalnej gospodarki – uważa Jerzy Zakrzewski, burmistrz Kłobucka.
To trzecia nowa linia uruchomiona w 2025 roku przez Koleje Śląskie. We wrześniu pociągi wróciły na tory pomiędzy Orzeszem Jaśkowicami a Tychami. W drugiej połowie roku mieszkańcy Częstochowy I północy województwa mogli cieszyć się bezpośrednim, omijającym Katowice, połączeniem z Krakowem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.