W pierwszym kwartale br. liczba osób zatrudnionych w Katowicach i miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w sektorze usług dla biznesu wyniosła blisko 37 tys. - wynika z szacunków autorów raportu, zaprezentowanego w czwartek przez katowicki magistrat. W latach 2020-25 wzrost wyniósł blisko 34 proc.
Publikacja “Sektor usług biznesowych w Katowicach“ została przygotowana dla samorządu stolicy woj. śląskiego przez ABSL - organizację zrzeszającą najważniejszych inwestorów sektora usług dla biznesu, przy współpracy firm doradczych Colliers, Mercer, Randstad i Randstad Sourceright.
Obecnie - jak wynika z publikacji - Katowice oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to jeden z pięciu najważniejszych ośrodków nowoczesnych centrów usług biznesowych w Polsce. Na obszar ten przypada 7,5 proc. zatrudnienia w sektorze w skali Polski. W Katowicach i GZM funkcjonuje 156 centrów usług należących do inwestorów z 22 państw i zatrudniających łącznie 36,8 tys. osób.
W samych Katowicach funkcjonują 123 centra, zatrudniające 31,1 tys. osób. 16 centrów działa w Gliwicach (3,3 tys. osób). Na terenie całej GZM 119 centrów jest własnością inwestorów zagranicznych, 37 - inwestorów polskich. Cechą charakterystyczną Katowic i GZM na tle Polski jest wysoki udział centrów z branży technologii informatycznych (według liczby centrów).
Katowice i GZM wręcz wyróżniają się na mapie usług biznesowych w Polsce dominacją centrów IT, na które przypada 42 proc. zatrudnienia w sektorze. Jest to o 9,7 punktów procentowych więcej, niż średnia zatrudnienia w sektorze IT dla Polski ogółem.
W centrach usług biznesowych dla IT pracuje w regionie 15,9 tys. osób. Na drugim miejscu są centra wspierające przemysł, zatrudniające 13,1 tys. osób. W ocenie autorów raportu, pokazuje to, że Katowice stały się ważnym ośrodkiem nowoczesnych technologii, wykorzystującym przewagę związaną z obecnością przemysłu.
Kolejne miejsca w strukturze zatrudnienia zajmują centra z branż usług komunikacyjnych i sektora energetycznego. Ponadto szacunek stosunku procesów wiedzochłonnych do transakcyjnych w centrach w Katowicach i GZM jest wyższy (wynosi 62,1 proc.), niż średnia krajowa (52,1 proc.).
Jak podkreślił cytowany w informacji ABSL szef śląskiej izby tej organizacji Łukasz Ratman, udział procesów wiedzochłonnych w centrach usług biznesowych w Katowicach i GZM rośnie.
“Zmiana jest efektem konsekwentnych inwestycji w rozwój kompetencji oraz realizacji zadań wymagających specjalistycznej wiedzy i dłuższego szkolenia. Usługi przechodzą transformację w kierunku funkcji o wyższej wartości, zmniejszając jednocześnie najprostsze procesy o charakterze transakcyjnym“ - wskazał Ratman.
Z kolei starszy analityk i ekspert ABSL Stanisław Umiński zaznaczył, że wyraźna specjalizacja Katowic i GZM oparta na IT oraz przemyśle, to efekt konsekwentnie realizowanej strategii transformacji regionu. “Jednocześnie dane europejskie wskazują, że sektor usług odgrywa kluczową i wielowymiarową rolę w powiązaniu z poszczególnymi branżami przemysłu, stanowiąc zarówno wsparcie, jak i mechanizm transformujący“ - stwierdził Umiński.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.