PKP PLK zdecydowała się przeznaczyć 45 milionów zł na budowę nowej bazy kolejowej Kolei Śląskich na terenie dawnego szybu Bojków koło Gliwic. To element planu, który ma pozwolić uruchomić tak zwaną kolejową średnicówkę, codziennie korzystać z niej ma aż do 80 tysięcy pasażerów. O planach mowa jest od początku roku, gdy Koleje Śląskie podpisały w tej sprawie porozumienie z Polską Grupą Górniczą. Tyle, że dotąd brakowało porozumienia z PKP PLK.
Remont 7 km odcinka będzie kosztować 90 mln złotych, połowę wyłoży PKP PLK. Koleje Śląskie planują uzyskać dofinansowanie z unijnych funduszy na ten cel. W ramach planu przekształcone zostaną tereny pokopalniane (po dawnej kopalni i szybie Bojków) w funkcjonalną bazę dla taboru kolejowego. To oznacza nowe tory, zaplecze postojowe i serwisowe dla pociągów.
- Koleje Śląskie kończą, mam nadzieję, proces negocjacji z Polską Grupą Górniczą co do zakupu i wartości zakupu tej nieruchomości, która jest potrzebna pod tę bazą – mówił Leszek Pietraszek, wicemarszałek woj. śląskiego na antenie TVP Katowice.
Baza ma dać przyczółek dla pojazdów Kolei Śląskich, co umożliwi rozwój oferty przewozowej i poprawi jakość obsługi pasażerów. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie stałych, częstych połączeń, stąd pomysł „średnicówki”, która połączy różne miasta i gminy regionu, skracając czas dojazdów i zwiększając komfort.
Inwestycja wpisuje się w szerszy program modernizacji polskiej kolei: PLK w 2025 roku planuje przetargi o rekordowej wartości, co pokazuje, że kolej staje się jednym z filarów transportu publicznego. Planuje się, by baza była gotowa najpóźniej do 2026–2027 roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.