Trzeci hangar obsługi technicznej oddało w czwartek do użytku zarządzające portem lotniczym Katowice Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze. Wewnątrz znalazły się dwa stanowiska obsługi samolotów oraz m.in. pomieszczenia warsztatowe i magazynowe. Wcześniej przed hangarem powstała nowa płyta postojowa.
Rozbudowa bazy technicznej samolotów na lotnisku im. Wojciecha Korfantego podzielona była na dwa zadania. Pierwsza faza rozpoczęła się w marcu 2020 r. wraz z początkiem inwestycji określanej jako pps hangary, czyli budowy płyty postojowej o powierzchni 6,4 ha. Mieści ona stanowiska dla 9 samolotów kodu C, czyli wielkości np. Boeinga 737 lub Airbusa A320. Ukończono ją wiosną br.
Po południowej stronie nowej płyty znajduje się działka przeznaczona pod dwa hangary. Pierwszy z nich powstał w zachodniej części tego terenu. Generalnym wykonawcą była firma Promus Ruda Śląska.
Powierzchnia użytkowa nowego obiektu wynosi prawie 9,3 tys. m kw., a kubatura ok. 122 tys. m sześc. Wewnątrz znalazły się dwie zatoki serwisowe dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, a także pomieszczenia warsztatowe (m.in. lakiernia, szlifiernia, kompozytownia) i magazynowe. W budynku umieszczono zaplecze biurowo-socjalne z częścią szkoleniową.
- Jestem dumny, że pomimo największego kryzysu w historii branży lotniczej, dzięki naszej determinacji i konsekwencji z sukcesem zrealizowaliśmy ważny dla rozwoju pyrzowickiego lotniska projekt - mówił w czwartek prezes GTL Artur Tomasik.
- Trzeci hangar to nowe miejsca pracy, to dalsza dywersyfikacja infrastruktury i kolejny element tworzenia z Pyrzowic portu wielofunkcyjnego, to także wzmocnienie efektu synergii pomiędzy biznesem a nauką, ponieważ na Politechnice Śląskiej cały czas kształcone są kadry na potrzeby firm zajmujących się obsługą techniczną samolotów - zaznaczył Tomasik.
Jak podkreślił, realizacja inwestycji o wartości ponad 110 mln zł brutto, która obejmowała budowę trzeciego hangaru i przedhangarowej płyty postojowej, była możliwa dzięki profesjonalizmowi i doświadczeniu zespołu GTL, fachowości wykonawców, a także zaufaniu akcjonariuszy spółki i wsparciu banku PKO BP.
Użytkownikiem nowego obiektu będzie linia Wizz Air, czyli najstarszy i największy niskokosztowy przewoźnik w Pyrzowicach. Jak akcentował w czwartek prezydent Wizz Air Robert Carey współpraca tej linii z Katowice Airport trwa już z powodzeniem 18 lat.
- Doceniamy profesjonalizm i doświadczenie Katowice Airport oraz GTL, dzięki którym ta imponująca inwestycja została sfinalizowana pomimo trudnego czasu pandemii. Dla Wizz Air oznacza to kolejne możliwości rozwoju. Wierzymy, że uruchomienie najnowszego hangaru, w którym Wizz Air będzie przeprowadzać przeglądy techniczne samolotów, jest kolejnym etapem zacieśniania współpracy między naszymi firmami i świadczy o naszym zaangażowaniu w działalność w Katowicach - wskazał Carey.
Przedstawiciele Katowice Airport akcentują, że w gronie trzynastu polskich lotnisk regionalnych, to właśnie ten port dysponuje obecnie najlepiej rozwiniętą infrastrukturą do obsługi technicznej statków powietrznych. W Pyrzowicach działają trzy hangary o łącznej powierzchni użytkowej 22,2 tys. m kw. i kubaturze 287 tys. m sześc.; dostępnych jest sześć zatok do serwisu samolotów kodu C.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.