Do końca roku mają zostać zakończone prace na linii kolejowej nr 172 łączącej Gierałtowice z KWK Budryk w Ornontowicach. Prace zasadnicze są prowadzone od maja 2021 r., a po ich zakończeniu utrzymana zostanie obowiązująca prędkość 60 km/h.
- Zakres robót jest realizowany od km 2,500 do 3,600 na linii 172 Gierałtowice - KWK Budryk. Prace obejmują budowę nowego przepustu, nasypu oraz słupów trakcyjnych na odcinku około 800 m - informuje Katarzyna Głowacka z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Linia kolejowa 172 Gierałtowice - KWK Budryk to jednotorowa zelektryfikowana trasa, która prowadzi do kopalni Budryk. Tory należące do PKP PLK kończą się w km 4,283, a dalszy bieg linii podlega Jastrzębskiej Spółce Kolejowej. Kompleksowa wymiana nawierzchni na tej trasie odbyła się w 2015 r.
Jednotorowa linia kolejowa nr 172 zbudowana została w 1888 r., a pod koniec grudnia 1983 r. doczekała się elektryfikacji. Do końca sierpnia 1995 r. kursowały nią pociągi pasażerskie. Kilka lat później zlikwidowano sieć trakcyjną pomiędzy Ornontowicami a Orzeszem, później demontując także tor.
Od lat trasa wykorzystywana jest wyłącznie do obsługi Kopalni Węgla Kamiennego Budryk w Ornontowicach. Jesienią 2017 r. na teren kopalni wjechał uruchomiony specjalnie okazjonalny pociąg osobowy Kolei Śląskich.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.