- Od środy otwieramy szlabany na państwowych płatnych odcinkach A2 i A4. Kierowcy pojazdów lekkich będą płacić za przejazd za pomocą e-TOLL lub biletu autostradowego w formie elektronicznej albo papierowej - poinformowała w poniedziałek szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
Od 1 grudnia manualny system poboru opłat zostanie wyłączony, a państwowe odcinki autostrad A2 i A4 zostaną objęte systemem e-TOLL. Kierowcy za przejazd autostradą zapłacą: e-biletem autostradowym, który będą mogli zakupić w nowej aplikacji e-TOLL PL Bilet, w aplikacjach partnerów systemu e-TOLL i w sieci dystrybucji stacjonarnej partnerów lub za pomocą aplikacji e-TOLL PL albo urządzeń pokładowych OBU/ZSL przekazujących dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL.
Podczas konferencji szefowa KAS przekazała, że w działającym od 24 czerwca br. systemie e-TOLL do tej pory zarejestrowano ponad 1,2 mln pojazdów.
- Od środy otwieramy szlabany na państwowych odcinkach płatnych autostrad. Przejazd aut osobowych, motocykli na A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica będzie się odbywał bez konieczności zatrzymywania się przed szlabanami. To jest tzw. tryb free flow - wskazała Magdalena Rzeczkowska.
Doprecyzowała, że kierowcy pojazdów lekkich będą płacić za przejazd przy wykorzystaniu nowych metod płatności: e-biletu autostradowego, który można kupić z wyprzedzeniem, lub aplikacji e-TOLL PL. Rzeczkowska dodała, że kierowcy, którzy nie korzystają z rozwiązań cyfrowych, będą mogli kupić bilet autostradowy w formie papierowej w wybranych punktach. Od 1 grudnia będzie to ponad 100 stacji PKN Orlen, a od 9 września także ponad 20 stacji Lotos. Ich lista będzie dostępna na stronie etoll.gov.pl.
Dyrektor departamentu poboru opłat drogowych w MF Tomasz Pawelski podkreślił, że zmiany dotyczą wyłącznie dwóch odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica. - Na pozostałych odcinkach autostrad koncesyjnych, czyli A1, A2 i A4 nie wprowadzamy żadnych zmian w tym zakresie - powiedział. Dodał, że obecnie prowadzone są rozmowy z koncesjonariuszami. Proponujemy możliwość objęcia w systemie e-TOLL także odcinków autostrad koncesyjnych, czyli A1, A2 i A4, które nie podlegają GDDKiA. - Rozmowy są mocno zaawansowane - przekazał Pawelski.
Jak mówił, korzyści z wyłączenia manualnego systemu poboru opłat to przede wszystkim brak zatorów w miejscach poboru, zwłaszcza w wakacje i weekendy, a co za tym idzie - oszczędność czasu i poprawa komfortu jazdy. Ponadto administracja skarbowa nie będzie ponosić kosztów utrzymania manualnego systemu poboru opłat.
E-bilet autostradowy będzie można nabyć z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży. W przypadku zmiany planów bilet będzie można zwrócić przed zadeklarowaną godziną rozpoczęcia podróży. Dostępne będą dwie formy e-biletu autostradowego: elektroniczna oraz papierowa. W przypadku obu form wymagane będzie podanie minimalnego zakresu danych do naliczenia opłaty za przejazd autostradą (nr rejestracyjny pojazdu, data i godzina rozpoczęcia przejazdu autostradą oraz szczegóły planowanej do pokonania trasy).
Zakup e-biletu autostradowego będzie możliwy w nowej rządowej aplikacji e-TOLL PL Bilet oraz w aplikacjach udostępnionych przez przedsiębiorców, z którymi KAS zawarł umowy partnerskie, lub w punktach stacjonarnych na wybranych stacjach PKN Orlen i Lotos.
Z kolei opłata za przejazd w aplikacji e-TOLL PL będzie naliczana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, które są transmitowane do systemu e-TOLL. W przypadku awarii urządzenia przekazującego dane będzie można zadeklarować w internetowym koncie klienta. W sytuacjach wyjątkowych, np. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej, opłatę można wnieść trzy dni po zakończeniu przejazdu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.