Od wiosny br. w Zabrzu rozpoczną się kolejne modernizacje torowisk tramwajowych, będące częścią ponadmiliardowego projektu samorządowej spółki Tramwaje Śląskie. Ich wartość w zabrzańskiej części sieci to ok. 150 mln zł, z czego miasto bezpośrednio wyłoży ok. 33 mln zł.
Jak poinformował w środę, 23 stycznia, zabrzański magistrat, prace obejmą m.in. odcinki torowisk tramwajowych wzdłuż ul. Powstańców Śląskich, ul. Religi czy ul. Wolności - od browaru do granicy z Rudą Śląską, a także odcinek linii nr 3 od ul. Dygasińskiego do pętli tramwajowej w Mikulczycach.
- Przed nami kolejna inwestycja usprawniająca komunikację - powiedziała cytowana w informacji miasta jego prezydent Małgorzata Mańka-Szulik.
- Dalsza modernizacja torowisk, oprócz poprawy bezpieczeństwa i komfortu, ma również pomóc w ograniczaniu smogu. (...) Poprawianie stanu torowisk, w połączeniu z wymianą taboru, ma zachęcić mieszkańców do korzystania z tej formy transportu zbiorowego - dodała.
Jak wyjaśnił główny inżynier miasta Grzegorz Janecki, zakres robót jest bardzo duży, więc ich realizację rozłożono na dwa lata.
- Roboty chcemy rozpocząć od centrum. Będzie to rejon ulic Powstańców Śląskich i Religi - wskazał Janecki. Prace będą wykonywane od ul. Wolności do skrzyżowania z ul. Stalmacha. Ich planowany termin to I kw. 2019 r. - I kw. 2020 r.
W środowej informacji zabrzański samorząd wymienił, że kolejne roboty będą prowadzone w ciągu ul. Bytomskiej, od ul. Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z pętlą Biskupice (III kw. 2019 r. - II kw. 2020 r), w ciągu ul. Wolności od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki (IV kw. 2019 r. - I kw. 2021 r.) oraz od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego (IV kw. 2019 r. - IV kw. 2020 r.).
Planowane obecnie modernizacje to kontynuacja robót realizowanych już w Zabrzu w ostatnich latach. Nowe torowiska pojawiły się wówczas m.in. wzdłuż ulic: 3 Maja, Brysza, Bytomskiej oraz przy fragmencie ul. Wolności w dzielnicy Maciejów.
Tamte prace były elementami poprzedniego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej, realizowanego przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013. Miał on nieco mniejszy, niż obecnie, zakres. TŚ wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.
Obecny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) składa się z trzech etapów. Szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie (umowę podpisano 11 grudnia 2017 r.) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego. W Zabrzu wartość prac pierwszego etapu szacowana jest na 50 mln zł, z czego budżet miasta dokłada 13 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.