Rząd przyjął koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - powiedziała we wtorek (19 września) premier Beata Szydło. Pełnomocnik ds. CPK Mikołaj Wild przekazał, że nowy port ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baran i będzie nosił nazwę Solidarność.
Centrum Informacyjne Rządu we wtorkowym komunikacie poinformowało, że "Rada Ministrów wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego". Wcześniej, tuż po posiedzeniu rządu, na konferencji prasowej premier poinformowała, że Rada Ministrów przyjęła informację, koncepcję, która została przedstawiona przez Wilda.
- W przyszłym tygodniu minister został zobowiązany do przedstawienia uchwały, w której zostanie wskazane lokalizacja, kalendarium i harmonogram tej największej planowanej przez nas inwestycji - mówiła premier.
CPK Solidarność w Stanisławowie
Obecny na konferencji Wild przekazał, że zgodnie z rekomendacją, Centralny Port Komunikacyjny Solidarność ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów.
- Zostałem zobowiązany przez Radę Ministrów do przedłożenia w przyszłym tygodniu projektu uchwały, na mocy której zostanie zatwierdzona koncepcja budowy portu Solidarność, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczpospolitej Polskiej - mówił. Dodał, że w tej koncepcji znajdą się też rekomendacje co do lokalizacji tej inwestycji.
- Rekomendujemy, aby inwestycja ta miała miejsce w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów - powiedział.
Poinformował, że prowadzone już są rozmowy z jednostkami samorządu terytorialnego.
- Zależy nam na tym, aby ta inwestycja była wzorcowym przykładem pogodzenia interesu ogólnego - dlatego, że budujemy port Solidarność w interesie wszystkich Polaków - i interesu jednostki, czyli interesów mieszkańców okolicznych miejscowości - podkreślił.
- W najbliższym czasie szczegóły koncepcji zostaną przedstawione na oddzielnej konferencji - podsumował.
W ubiegłym tygodniu Wild potwierdził wcześniejsze wypowiedzi wicepremiera Mateusza Morawieckiego, że decyzja odnoście lokalizacji CPK zostanie ogłoszona pod koniec września. Jak mówił wówczas Wild, trwają prace nad specustawą, która ma przyspieszyć inwestycje związane z budową CPK.
Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.
Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, w roku 2030 będzie to 60 mln podróżnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Od siedmiu lat nadal nie ma wszystkich kwitów na Południową Obwodnicę Warszawy, to możliwe ,że na ten port już trzeba zacząć załatwiać gdzieś na 2050 rok, a nazwę to się daje po wybudowaniu, czy będzie służyć Baranowi?, czy tam Pacanowi to wątpię ,ale dla Warszawy w przyszłości pewnie tak, inne miasta wolą mieć własne lotniska i raczej mają z rezerwami , tak że mogą obsługiwać jeżeli nie daje rady warszawka..