Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej, przy jednoczesnym pełnym wykorzystaniu możliwości przesyłowych surowca z Rosji, to warunek bezpieczeństwa energetycznego Polski - mówili uczestnicy czwartkowej (16 stycznia) debaty w PERN Przyjaźń.
Debata "Przyjaźń i nie tylko" została zorganizowana z okazji 50. rocznicy utworzenia spółki i uruchomienia tłoczenia ropy naftowej polskim odcinkiem rurociągu Przyjaźń.
Prezes PERN Marcin Moskalewicz podkreślił, że polski odcinek rurociągu Przyjaźń jest systematycznie modernizowany, a budowa kolejnej, trzeciej nitki tej magistrali - z Adamowa przy granicy z Białorusią do Płocka - zostanie ukończona w tym roku.
- Najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo przesyłu ropy i możliwości jej przesyłu w różnych kierunkach, ze wschodu na zachód oraz na północ - podkreślił Moskalewicz.
Dodał, że wartość ropy naftowej transportowanej rurociągiem Przyjaźń, która trafia do rafinerii polskich i niemieckich, to ponad 40 mld USD rocznie.
Wiceprezes PKN Orlen Krystian Pater zaznaczył, że bezpieczeństwo w dostawach ropy do płockiego koncernu zapewniają m.in. kontrakty i polityka zakupowa, zakładające 80 proc. dostaw surowca w ramach umów długoterminowych i 20 proc. dostaw w ramach zakupów spotowych, czyli doraźnych.
- Podstawą bezpieczeństwa dostaw są kontrakty długoterminowe. Nigdy nie mieliśmy takiego przypadku zaniechania dostaw w ramach takiego kontraktu" - podkreślił Pater. Dodał, iż płocki koncern posiada kilku dostawców ropy, a zawarte kontrakty na dostawy nigdy nie kończą się w jednym czasie, co zapewnia ich ciągłość i stabilność.
O dywersyfikacji dostaw ropy naftowej mówił także przedstawiciel gdańskiej Grupy Lotos, drugiej pod względem wielkości rafinerii w kraju.
- Szukamy źródeł dywersyfikacji. W ramach kontraktów staramy się zapewnić dostawy nie tylko rurociągiem, ale także drogą morską - powiedział Arkadiusz Krzyżanowski.
Wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik ocenił, że funkcjonowanie rurociągu Przyjaźń wymaga stałej współpracy podmiotów, które są operatorami magistrali w tych państwach, przez które ona przebiega.
- Bardzo zależy nam na tym, by ta współpraca gospodarcza przebiegała w sposób sprawny i efektywny, z korzyścią dla wszystkich uczestników i potencjalnych beneficjentów dostaw ropy naftowej - oświadczył.
Według niego, ważnymi elementami umacniania bezpieczeństwa energetycznego państwa będzie planowane na 2014 r. rozpoczęcie rozbudowy gdańskiego Naftoportu oraz rozpoczęcie przez PERN budowy nowoczesnego Terminalu Naftowego w Gdańsku. Gawlik zaznaczył, że będzie to pierwszy taki terminal w Polsce i 16. na świecie. Inwestycja ta pozwoli - jak wskazał - na magazynowanie oraz obrót ropą naftową, paliwami i produktami chemicznymi.
- Dzięki terminalowi po raz pierwszy Polska znajdzie się w grupie państw, które zajmują się międzynarodowym handlem ropa, paliwami i produktami chemicznymi - powiedział Gawlik.
Dodał, iż terminal pozwoli Polsce "na uzyskanie znaczącej pozycji w zakresie przeładunku ropy i paliw w basenie Morza Bałtyckiego", stwarzając nowe możliwości w ramach dywersyfikacji dostaw surowca do kraju.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.