Dokładnie 6 lat temu, 28 stycznia 2006 roku, doszło do tragedii na Międzynarodowych Tragach Katowickich. Kilkanaście minut po godz. 17. zawalił się dach obiektu, w którym odbywała się wystawa gołębi pocztowych. W katastrofie zginęło 65 osób, a 170 zostało rannych.
W akcji ratunkowej brały udział blisko 103 zastępy Państwowej Straży Pożarnej(ponad 1300 osób), ratownicy górniczy z Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego z Bytomia, zespoły ratownictwa medycznego w tym lekarze i rat. medyczni z woj. śląskiego, Grupy Poszukiwawczo-Ratownicze z psami: Małopolska GPR PSP (Nowy Sącz) , GPR PSP Łódź oraz GPR OSP Kęty, 230 policjantów, oddziały żandarmerii wojskowej z Krakowa i Gliwic oraz Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Grupa Jurajska i Grupa Beskidzka. Całą akcją dowodził śląski komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej nadbryg. Janusz Skulich.
Jako przyczyny katastrofy wstępnie podawano: nadmiar śniegu na dachu, błędy konstrukcyjne i wykonawcze oraz wcześniejsze uszkodzenia.
Biegli ustalili, że główną przyczyną katastrofy był błędny projekt wykonawczy budynku, znacznie różniący się od (prawidłowego) projektu budowlanego. Celem zmiany było ograniczenie kosztów budowy. Prokurator posiada również dowody (w postaci e-maili, które pisali do siebie) na to, że członkowie zarządu byli świadomi zagrożenia, ale mimo tego nie wydali polecenia usunięcia śniegu zalegającego na dachu, choć rzeczoznawca zalecił podjęcie tych czynności i dodatkowo weryfikację projektu wykonawczego.
Prokurator zakończył śledztwo w końcu czerwca 2008. Zdecydowano się postawić zarzuty 14 osobom. Akt oskarżenia został skierowany do sądu 18 lipca 2008.
Tragedia była bezpośrednim powodem nowelizacji prawa budowlanego. Pod koniec marca 2007 za przyjęciem nowelizacji ustawy głosowało 402 posłów, przeciw było trzech, a sześciu wstrzymało się od głosu. Celem przewodnim wprowadzenia nowych przepisów było zwiększenie bezpieczeństwa budynków, zwłaszcza wielkopowierzchniowych, szczególnie tam, gdzie organizowane są imprezy masowe.
Nowelizacja przewiduje, że budynki o powierzchni zabudowy przekraczającej 2 tys. m2. oraz inne obiekty o powierzchni dachu większej niż 1 tys. m2 mają być kontrolowane dwukrotnie w ciągu roku - przed i po okresie zimowym. Za niedopełnienie tych obowiązków grozić będzie co najmniej 1000 zł grzywny lub kara pozbawienia wolności.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.