Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na automatyczny system liczący pasażerów komunikacji miejskiej wybrała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Rozwiązanie ma przełożyć się na lepszą organizację komunikacji i przejrzystość rozliczeń przy jej finansowaniu.
O wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na dostawę, montaż i utrzymanie systemu zliczania pasażerów w pojazdach Zarządu Transportu Metropolitalnego poinformował podczas środowych, 19 maja, obrad zgromadzenia Metropolii przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
- Docelowo każdy autobus i tramwaj będzie mógł na bieżąco pokazywać napełnienia, przez co szczegółowo określane będą potoki pasażerskie - zasygnalizował Karolczak.
Jak wynika z informacji zamieszczonej na stronach Biuletynu Informacji Publicznej GZM, przy budżecie zamówienia niespełna 6,6 mln zł brutto (w tym zamówienie podstawowe ponad 5,6 mln zł brutto, a opcja 0,9 mln zł brutto) spłynęły trzy oferty, w tym dwie mieszczące się w budżecie.
Najtańszą z nich i wybraną przez zamawiającego złożyła spółka GenesisMobo (za 1,8 mln zł, w tym niespełna 1,5 mln zł na zamówienie podstawowe i blisko 0,4 mln zł na uzupełniające). Spółka SiMS oferowała cenę ponad 6,4 mln zł (w tym odpowiednio 5,9 mln zł i 0,6 mln zł), a spółka R&G Plus prawie 16 mln zł (w tym 15,4 mln zł i 0,5 mln zł).
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego w Polsce. Każdego dnia na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu miast i gmin z nią sąsiadujących wypuszcza ponad 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów.
Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, przekazane przez nie Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej, opłacanej co roku przez gminy. Dane o rzeczywistej liczbie pasażerów mają przekładać się na precyzyjniejsze obliczanie składki zmiennej dla poszczególnych gmin.
Przetarg na zakup systemu liczącego pasażerów ruszył z początkiem 2021 r. Ze specyfikacji wynika, że zamówienie składa się z trzech części, a celem zamawianego rozwiązania jest m.in. zintegrowanie dotychczasowych systemów zliczania, stosowanych przez operatorów realizujących obecnie przewozy na zlecenie ZTM.
Dlatego część pierwsza zamówienia obejmuje wdrożenie systemu (do 30 tygodni od podpisania umowy), część druga - utrzymanie systemu (5 lat od podpisania umowy), a część trzecia - dodatkowe zamówienie w prawie opcji (w okresie utrzymania).
Początkowo system ma objąć ok. 300 pojazdów. Wyposażonych w sprzęt i przyłączonych do systemu ma zostać 109 pojazdów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej (PKM) Sosnowiec - z czego 95 w części pierwszej zamówienia, a 14 w części drugiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.