Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) rozszerzył o funkcję sprzedaży biletów - jednorazowych i okresowych - aplikację na urządzenia mobilne, która ma ułatwiać korzystanie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP).
Aplikację "Mobilny ŚKUP" wprowadzono wiosną ub. roku, aby doraźnie ułatwić korzystanie z przestarzałego i niefunkcjonalnego systemu ŚKUP (obecnie zamawiana jest jego modernizacja). W kontekście pandemii narzędzie umożliwiło przede wszystkim kodowanie na karcie biletów i zasileń pieniądza elektronicznego kupowanych na Portalu Klienta ŚKUP - bez konieczności wizyty w kolekturze biletowej czy kiosku, przy użyciu własnego smartfona z funkcją płatności zbliżeniowych.
Jak poinformował we wtorek rzecznik ZTM Michał Wawrzaszek, od 4 stycznia aplikacja "Mobilny ŚKUP" zyskała funkcjonalność sprzedaży biletów. Można w niej kupić m.in. bilety na różne okresy czasu (w tym na linie lotniskowe oraz tzw. Metrobilety - wspólne z Kolejami Śląskimi) i jednorazowe. Dotąd, poprzez dostępne na rynku zewnętrzne aplikacje można było kupić tylko bilety jednorazowe ZTM.
Wawrzaszek przypomniał, że z aplikacji na razie może korzystać tylko posiadacz karty ŚKUP - po zalogowaniu się przez podanie numeru karty lub loginu oraz hasła. Po zakończeniu zamawianej obecnie modernizacji systemu (termin składania ofert upływa 16 lutego) możliwa będzie rejestracja nowych użytkowników bez konieczności posiadania przez nich karty.
Po zalogowaniu się do aplikacji na dole ekranu pojawią się dwa wyróżnione przyciski. Jeden z nich to "Kup i jedź", czyli moduł szybkiego zakupu biletów jednorazowych, bezpośrednio przed każdą podróżą - z podaniem numeru linii i płatnością BLIK-iem lub szybkim przelewem. Tak kupiony bilet jest wyświetlany na ekranie telefonu w postaci kodu QR, który należy okazać podczas kontroli.
Drugi moduł to "Zakup biletu", kierujący do wyboru biletu z całej oferty dostępnej w taryfie ZTM. Poza biletami krótkookresowymi (20 minut lub jedno miasto; 40 minut lub dwa miasta; 90 minut lub cała sieć oraz grupowego i bagażowego), dostępne są tam bilety średniookresowe (dzienny, 24-godzinny lub tygodniowy) oraz długookresowe (30- i 90-dniowy, wieloprzejazdowy, Metrobilet).
W odróżnieniu od opcji "Kup i jedź", w tym module kupione bilety można zakodować na karcie ŚKUP. Aplikacja pozwala więc na zdalny zakup biletów - dotychczas możliwy tylko na Portalu Klienta ŚKUP. Nie trzeba jednak już kodować na karcie ŚKUP imiennych biletów 30-dniowych, 90-dniowych oraz Metrobiletów (kupowanych z podaniem daty rozpoczęcia obowiązywania): można z nich korzystać bez karty - z aplikacją.
Inne, dostępne już wcześniej funkcje aplikacji, to zgłaszanie awarii i problemów, dostęp do aktualnych rozkładów jazdy ZTM czy możliwość bezpośredniego kontaktu z organizatorem komunikacji. Aplikacja wyświetla też dane o przypisanej karcie (zapisane środki, ulgi, daty ważności) oraz daje możliwość zmiany hasła i kodu PIN czy zablokowania karty.
Wdrożony w centralnej części regionu w 2015 r. (z kilkuletnim opóźnieniem) system ŚKUP krytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W założeniu karta miała być rodzajem portmonetki, umożliwiającej opłacanie usług publicznych świadczonych przez samorządy. W praktyce wykorzystywana jest głównie w komunikacji publicznej, jako nośnik biletów, głównie okresowych.
Ponieważ system działa offline, co umożliwia natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez łączenia z siecią), przekazywanie na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów trwa często wiele godzin. Ponadto, szczególnie w przypadku przejazdów jednorazowych, aby skorzystać z różnych wariantów biletów, trzeba wykonać przy kasowniku w pojeździe wiele czynności.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.