PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 maja 2020 15:53 Polska Agencja Prasowa

Spadek sprzedaży detalicznej powinien wyhamowywać

Jednym z głównych powodów kwietniowego spadku sprzedaży detalicznej było zamknięcie galerii handlowych oraz ograniczenie liczby kupujących w sklepach
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

Można oczekiwać, że kolejne miesiące przyniosą wyhamowanie spadku sprzedaży detalicznej do ok. 15 proc. - komentuje Ministerstwo Rozwoju (MR) piątkowe, 22 maja, dane GUS o sprzedaży detalicznej w kwietniu.

"Zniesienie ograniczeń w odniesieniu do galerii handlowych i marketów budowlanych oraz napływające w tym kontekście stosunkowo pozytywne dane z badania aktywności w branży, dotyczące powrotu klientów do sklepów, pozwalają oczekiwać, że kolejne miesiące przyniosą wyhamowanie spadku sprzedaży detalicznej - do ok. 15 proc." - uważają analitycy resortu rozwoju.

"Nadal najgłębszych spadków spodziewamy się w zakupach dóbr trwałego użytku, w tym samochodów" - dodano.

Ministerstwo zauważa, że według danych GUS sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w kwietniu 2020 r. obniżyła się w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku o 22,9 proc. i jednocześnie była niższa od poziomu z marca o 12,3 proc. Z kolei w okresie styczeń-kwiecień spadek sprzedaży wyniósł 5,8 proc. w ujęciu rocznym.

"Jednym z głównych powodów kwietniowego spadku było zamknięcie galerii handlowych oraz ograniczenie liczby kupujących w sklepach, ze względu na zalecenie pozostawania w domu. Niewątpliwie efektem tego było przeniesienie handlu do internetu, z czego chętnie korzystali konsumenci. Wzrósł udział sprzedaży internetowej - zwłaszcza w przypadku handlu tekstyliami, odzieżą i obuwiem" - tłumaczy MR.

Dodano, że kwiecień był pełnym miesiącem, w którym obowiązywały najściślejsze ograniczenia w gospodarce, podjęte w odpowiedzi na pandemię koronawirusa. Zamknięcie galerii handlowych (poza kilkoma kategoriami sklepów) oraz ograniczenie w przemieszczaniu się spowodowało spadek liczby kupujących, co przełożyło się na niekorzystne wyniki handlu detalicznego.

MF wskazuje, że spadek sprzedaży odnotowano we wszystkich grupach przedsiębiorstw. Wśród ważniejszych kategorii największy odnotowały podmioty handlujące "pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami" - o 54,4 proc. oraz "paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi" - o 32,9 proc.

Sprzedaż w przedsiębiorstwach z kategorii "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" była niższa o 14,9 proc. Z kolei wśród grup o niższym udziale w łącznej sprzedaży największy spadek odnotowano w kategorii "tekstylia, odzież, obuwie" - o 63,4 proc. Spadek sprzedaży nastąpił także w kategorii "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" - o 16 proc.

"I choć w tym czasie zaobserwowano istotny wzrost sprzedaży przez internet - w kwietniu w porównaniu z marcem o 27,7 proc. - to jednak skala nie była wystarczająca do tego, aby skompensować ograniczenia handlu tradycyjnego" - czytamy w informacji MR.

Udział sprzedaży internetowej (w cenach bieżących) zwiększył się z 8,1 proc. w marcu do 11,9 proc. w kwietniu. Znacząco wzrósł udział sprzedaży internetowej w przedsiębiorstwach handlujących "tekstyliami, odzieżą i obuwiem" - do 61,3 proc. z 35,6 proc. w marcu oraz w podmiotach z kategorii "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (do 39,9 proc. z 26,2 proc. w marcu) oraz "meble, rtv, agd" (do 28,6 proc. z 24,5 proc.). 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • SQMON
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
31,818 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]