związana z modernizacją szybu wentylacyjnego będzie wiązała się oczywiście z dodatkowymi kosztami. Obecny stan szybu W-II to rura szybowa zabezpieczona betonową płytą, budynek wentylatorów oraz kanały wentylacyjne łączące szyb z dyfuzorami. Dostosowanie szybu do jazdy ludzi będzie oznaczało konieczność budowy tzw. kesonu, czyli budynku nad rurą szybową, maszyny wyciągowej oraz budynku socjalnego dla załogi wraz z łaźnią. Z jednej strony na szali jest kwestia szybszego dotarcia ludzi do ściany, a z drugiej koszty takiej inwestycji. Koncepcja udostępniania złoża potwierdzi, czy plany zbrojenia szybu będą ekonomicznie uzasadnione, czy też odstąpimy od tego na rzecz nowoczesnych środków transportu i maksymalnego wydłużenia efektywnego czasu pracy załogi – zapowiedział Marek Maruszczyk, przewodniczący Zespołu ds. budowy kopalni Imielin-Północ oraz rozbudowy kopalni Piast-Ziemowit.
Postępowanie środowiskowe to najbardziej żmudna i czasochłonna część całego procesu przyznawania koncesji, która może ciągnąć się latami. Co w takiej sytuacji mogą zrobić spółki wydobywcze? Niewykluczone, że Polska Grupa Górnicza pójdzie śladami Jastrzębskiej Spółki Węglowej, która w przypadku złoża Bzie Dębina wystąpiła o rygor natychmiastowej wykonalności decyzji środowiskowej. W takim przypadku strony nie mogą się już odwoływać ani żądać dodatkowych dokumentów czy wyjaśnień.
Ja się do was piszę! Bo u nas to kasztanem zalatuje od dłuższego czasu.