PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
8 czerwca 2019 16:00 Trybuna Górnicza : : autor: Kajetan Berezowski 3,070 odsłon

Transport funkcjonalny i bezpieczny

Nowoczesne kolejki prowadzi się w sposób łatwy i bezpieczny. „Szarfiści”, którzy je obsługują, wiedzą o tym najlepiej
fot: Kajetan Berezowski

Mijają już dwa lata od momentu wprowadzenia do eksploatacji w ruchu Borynia kolejki z mobilnym oświetleniem stacji i trasy przebiegu. JSW jako pierwsza spółka w polskim górnictwie zastosowała to nowatorskie rozwiązanie będące bezpośrednią odpowiedzią na konkretne sugestie załogi. Na tym jednak innowacje w transporcie się nie kończą, a Borynia wciąż wiedzie prym w tej dziedzinie.

W ruchu Borynia powołano zespół roboczy, którego zadaniem jest właśnie poprawa efektywności w transporcie.

- Być może nadszedł już czas, aby zrezygnować z tradycyjnych żurawi załadunkowych obsługujących plac kopalni, na rzecz innych maszyn, bardziej wydajnych. Po przeprowadzonych analizach doszliśmy również do wniosku, że będziemy odchodzić od kolejek o dużych mocach silnika spalinowego. W ostatnim czasie zakupiliśmy trzy kolejki o mocy 80 kW i sile uciągu 100 kN. Przy mniejszych silnikach mamy mniejsze zużycie paliwa, emitujemy do powietrza kopalnianego mniej spalin i mniejszą ilość ciepła. Będziemy również dążyć do tego, aby każdy oddział posiadał kolejki manewrowe, tak żeby dokonać konkretnego podziału na transport główny i transport oddziałowy – wyjaśnia Dariusz Piżyk, kierownik robót górniczych ds. transportu.

Już w niedalekiej przyszłości kierownictwo ruchu zamierza wyposażyć każdy oddział w lekką kolejkę do transportu materiału. Dla oddziałów przygotowawczych już udało się zakupić cztery ciągniki akumulatorowe manewrowe. Niebawem w dwa małe zestawy transportowe wyposażone zostaną również oddziały wydobywcze.

Poprzeczka podniesiona wysoko
Każdy zakup sprzętu poprzedzony był dokładną analizą ekonomiczną. W Boryni konieczność ciągłego rozwijania transportu jest wręcz niezbędna. Wystarczy tylko spojrzeć na ogrom zadań, który górnicy wykonali już w br. Zbrojono ścianę E 22 w pokł. 404/1, ścianę C 35 w pokł. 415/3 i likwidowano kolejną, C8 w pokł. 502/1. Ponadto na ukończeniu są prace związane z przezbrajaniem ścian z pokł. 358/2 do pokł. 359/1 i prowadzono likwidację ściany C 31 w pokł. 415/3. Dodatkowo oddziały transportowe w Boryni obsługują łącznie z firmami zewnętrznymi 12 przodków i cztery ściany wydobywcze.

- Nad każdym zadaniem mocno dyskutujemy, rozważamy różne możliwości, widzimy także chęć współpracy firm okołogórniczych, które również mają znaczne doświadczenia w dziedzinie transportu i w pewnych tematach służą doświadczeniem, które zdobyli na rynkach zagranicznych. Zdajemy sobie sprawę, że w niektórych miejscach się potkniemy, nie wszystko nam wyjdzie, ale dlatego stawiamy sobie wysoko poprzeczkę, by jak najwięcej osiągnąć – dodaje Dariusz Piżyk.

Bezpiecznie i efektywnie
Jeszcze nie tak dawno temu przewożono na dole od 110 do 140 wozów. Dziś liczba ta uległa niemalże podwojeniu. Dlatego kolejnym krokiem w dziedzinie rozwoju transportu i podniesienia jego efektywności w boryńskim zakładzie górniczym był zakup automatycznych stacji tankowania. Skrócą one czas tankowania maszyny przy 120 l z 15 min do zaledwie 4 min. Ten czas ma ogromne znaczenie zwłaszcza w miejscach dużej koncentracji załadunków. Nowoczesny transport służy również bezpieczeństwu pracy. Wiedzą o tym najlepiej kierowcy kolejek popularnie zwani szarfistami od nazwy firmy wyspecjalizowanej w ich produkcji.

- Nowoczesne kolejki prowadzi się w sposób łatwy i bezpieczny. Nie wyobrażam sobie, abyśmy nadal posługiwali się kolejkami linowymi. Były awaryjne. Zrywały się w nich liny, rozpinały przęsła, skutkiem czego wypadał załadowany materiał – przyznaje Mariusz Pisarski, kierowca kolejki.

Marcin Bystrykowski, drugi z „szarfistów” potwierdza, że logistyka to w Boryni najszybciej rozwijająca się dziedzina.

Nowoczesny transport nie ominął oczywiście załogi. Kopalnia ma obecnie sześć rejonów, do których prowadzona jest jazda ludzi przy użyciu kolejek podwieszonych. W planach mają zostać uruchomione kolejne dwie. Wygodny i bezpieczny transport ma służyć pracownikowi, ale ma też ogromny wpływ na efektywność pracy. I z tego m.in.względu inwestycje w transporcie wpisują się w strategię JSW przyjętą na lata 2018-2030.

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • CRCYD
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,701 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]