Uruchomienia na początku 2019 r. wspólnego biletu autobusowo-tramwajowo-kolejowego chce Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Obecnie uzgadnia rozwiązania organizacyjne i informatyczne; planuje także modyfikację systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych.
GZM powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
Utworzenie ustawowego związku wykonującego część zadań publicznych samorządy przylegających do siebie miast konurbacji katowickiej postulowały od lat, m.in. w związku z problemami z integracją komunikacji publicznej.
Od stycznia br. w metropolii obowiązują już m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (zamiast taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od 1 kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. Powstał też Zarząd Transportu Metropolitalnego, który docelowo przejmie na terenie GZM funkcję organizatora komunikacji - od dotychczasowych organizatorów (procedura ta już ruszyła).
Jak poinformował we wtorek - podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji samorządu terytorialnego i polityki regionalnej w Katowicach - przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, trwają też zaawansowane rozmowy na temat wspólnego biletu z organizatorem przewozów kolejowych, czyli marszałkiem woj. śląskiego.
- Jest szansa, że być może w tym roku dopniemy porozumienie o wspólnych biletach autobusowych, tramwajowych i kolejowych. (...) Jesteśmy w trakcie zaawansowanych rozmów i liczymy na rychłe rozstrzygnięcie i decyzje w tym zakresie. () Być może w pierwszych miesiącach, pierwszym kwartale przyszłego roku taki wspólny bilet mógłby zostać uruchomiony - a mam nadzieję, że docelowo również zwiększona liczba połączeń kolejowych - mówił Karolczak.
Wskazał na dyskusję z urzędem marszałkowskim nt. finansowania transportu kolejowego. Wicemarszałek woj. śląskiego odpowiedzialny m.in. za transport uważa bowiem, że w świetle ustawy metropolitalnej część przewozów kolejowych, wykonywana wyłącznie w granicach Metropolii, powinna być opłacana bezpośrednio przez nią.
- Tu mamy pewną dyskusję. My jesteśmy zainteresowani, aby finansować dodatkowe połączenia, a nie przejmować już funkcjonujące, ale ta dyskusja trwa już kilka miesięcy - podobnie jak o