Przekształcenie dwutlenku węgla wychwyconego z bloków energetycznych w syntetyczny gaz ziemny do napędzania samochodów (SNG/CNG) odbywa się w pilotażowej instalacji, którą Tauron uruchomił w elektrowni w Łaziskach na Górnym Śląsku. Projekt spółka energetyczna pokazała w środę, 19 września.
Syntetyczny gaz ziemny (SNG) zawiera metan, który powstaje w reakcji CO2 z wodorem (uzyskuje się go w procesie elektrolizy zwykłej wody). Proces ten może być zasilany nadwyżką taniej energii wytworzonej np. ze źródeł odnawialnych w tzw. dolinach obciążeń (np. nocą).
- Technologia jest więc nie tylko perspektywicznym rozwiązaniem dla wykorzystania dwutlenku węgla, ale również sposobem na magazynowanie energii elektrycznej pochodzącej z niesterowalnych źródeł energii – farm wiatrowych czy ogniw fotowoltaicznych. Produktem ubocznym procesu jest tlen - tłumaczy Tauron.
Grupa przypomina, że projekty badawcze, których celem było usuwanie dwutlenku węgla ze spalin w elektrowniach, prowadzono już w Tauronie wcześniej.
- W centrum naszego zainteresowania są prace badawczo-rozwojowe w celu opracowania technologii gospodarczego wykorzystania CO2, szczególnie te, które w przypadku komercjalizacji przedsięwzięcia pozwolą na zagospodarowanie znacznych jego ilości – podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes Tauron Polska Energia.
Wodór z elektrolizy zasilanej nadwyżką, dwutlenek węgla ze spalin bloku
Nadwyżki energii elektrycznej są wykorzystywane w projekcie do produkcji wodoru, który następnie wraz z wychwyconym ze spalin kotłowych dwutlenkiem węgla używany jest w reaktorze metanizacji do produkcji syntetycznego metanu. Potrzebny do procesu dwutlenek węgla pochodzi z pilotażowej instalacji wychwytu CO2, który uzyskiwany jest ze spalin z pracującego bloku energetycznego.
- Pilotażowa instalacja CO2-SNG ma na celu przetestowanie w warunkach rzeczywistych reaktora metanizacji oraz kompleksowej instalacji do wytwarzania metanu z CO2 i wodoru. Testowana jest jej sprawność przetwarzania i elastyczność pracy oraz dostosowanie do magazynowania nadwyżek energii w postaci syntetycznego metanu. Projekt wiąże zatem dwa trendy: ograniczenie emisji dwutlenku węgla z elektrowni oraz akumulacja energii na wielką skalę, przez produkcję paliw gazowych w okresach, kiedy energia jest tania - wyjaśnia Jarosław Broda, wiceprezes Tauron PE ds. zarządzania majątkiem i rozwoju. Dodaje, że instalacja w Łaziskach jest efektem wcześniejszych działań i osiągnięć Grupy Tauron w obszarze badawczo-rozwojowym w zakresie wychwytu CO2.
Magazyn energii w metanie
Dzięki tej nowatorskiej technologii zwiększeniu ulegnie zdolność magazynowania energii w postaci metanu przy jednoczesnym wykorzystaniu CO2 do celów gospodarczych.
Wyprodukowany w godzinach nadwyżki energii elektrycznej SNG (syntetyczny gaz ziemny) może być zatłaczany do istniejącej sieci gazu ziemnego w celu wykorzystania go w godzinach szczytu do produkcji energii np. w turbinie gazowej. Może też – po sprężeniu – już jako CNG (Compressed Natural Gas) zostać wykorzystany w transporcie samochodowym.
Warto podkreślić, że metan spalany w tłokowych silnikach spalinowych charakteryzuje się najmniejszą emisją substancji szkodliwych do atmosfery spośród wszystkich rodzajów paliw wykorzystywanych do tego celu. Stąd w wielu miastach tabor autobusowy komunikacji miejskiej, oparty o klasyczne silniki dieslowskie na olej napędowy, wymieniany jest na pojazdy dostosowane do zasilania sprężonym metanem.
Pilotażowa instalacja CO2-SNG została zaprojektowana i zbudowana w Elektrowni Łaziska w ramach projektu realizowanego przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest Tauron Wytwarzanie. Projekt jest dofinansowany ze środków KIC InnoEnergy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.