Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Górnictwo: kolos przed Halembą 
22 lutego 2019
Historia: Wampiry w Gliwicach powracają
22 lutego 2019
Stadion Śląski: dom polskich lekkoatletów
21 lutego 2019
Węglokoks Energia: kogeneracja sprawdza się w Brzeszczach
18 lutego 2019
Zabrze: to dziennikarze zamykają sezon barbórkowy
17 lutego 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 czerwca 2018 Portal gospodarka i ludzie autor: Krystian Krawczyk DOSTĘPNA GALERIA: (10)
Komunikacja: na Śląsku czas na gminne lotniska
Wiatrakowce w ciągu godzinę przeciętnie pokonują 165 km. Na zdjęciu widoczna kopalnia Staszic
fot: Krystian Krawczyk

Lotnisko w każdej gminie? Tak, jest to możliwe i to nie w jakimś odległym czasie – tak uważa Wojciech Lempart z Małej Polskiej Floty Powietrznej z Bytomia. Od kilku lat zabiega o to, aby ta koncepcja na początek została urzeczywistniona przynajmniej w województwie śląskim.

Nie chodzi tu o jakieś ciągnące się kilometrami betonowe pasy startowe dla samolotów odrzutowych, ale o lądowiska dla wiatrakowców i ultralekkich samolotów. W pierwszym etapie wystarczyłby odpowiednio przygotowany pas ziemi o długości 400 m i szerokości 30 m oraz droga prowadząca do niego. Tyle bowiem wystarczy, aby mogły lądować lekkie i ultralekkie jednostki latające. Po wydłużeniu o kolejne 400 m mógłby służyć awionetkom typu cessna. Jedne i drugie statki powietrzne mogłyby być podniebnymi taksówkami.

- Nad Śląskiem mamy 40 autostrad, których nie trzeba budować – przekonuje komendant floty Lempart. - Wystarczyłoby odpowiednia liczba lądowisk w gminach i przy strefach przemysłowych, aby poprawić komunikację w regionie. Umożliwić szybkie i sprawne przemieszczanie się osobom ceniącym sobie czas. Mała Polska Flota Powietrzna zabiega o wprowadzenie innowacyjnego transportu powietrznego dostosowanego do potrzeb wielu ludzi, potencjalnych klientów. A taki transport jest działaniem opłacalnym i efektywnym. Dobrze się rozwija u naszych południowych sąsiadów – w Czechach oraz w całej Europie Zachodniej. Na terenie Emiratów Arabskich już od jakiegoś czasu dostępna jest oferta podniebnych taksówek. Uważamy, że rynek jest gotowy na tego typu usługi, a transport lotniczy wkrótce będzie równie, lub bardziej popularny co drogowy.

Aby jednak proponowany system zadziałał, w regionie musiałoby zostać wybudowanych minimum 20 lądowisk, a docelowo w każdej gminie. Oparciem dla tej koncepcji jest sześć lotnisk aeroklubów w Bielsku-Białej, Katowicach, Gliwicach, Rybniku, Częstochowie i Opolu.

Minimalny koszt budowy lądowiska wynosi od 350 tys. do pół miliona zł.

Drugi etap, w którym przewidziano wydłużenie pasów, pochłonąłby w sumie ok. 38 mln zł. A trzeci, w którym m.in. powstałby hale przylotów, obiekty administracyjne, np. kontroli lotów – kolejne 45 mln zł. Powinien zostać zakończony w rok 2020.

Dziś lekkie samoloty są w cenie dobrej klasy samochodu. Wiatrakowca, który unosi się dzięki wirnikowi i śmigłu, można już kupić za ok. 160 tys. zł. Są tanie w eksploatacji - jest ona niższa 20 razy niż helikoptera i kilkanaście razy niż samolotu. Są napędzane zwykłą benzyną. Nie potrzebują wielkich lotnisk do

Strona
1
2
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Komentarze (1)
  • doc 25 czerwca 2018 12:46:07
    Profile Avatar

    Kolejny wytwór chorej wyobraźni

  • JMHGZ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
CZĘSTO CZYTANE
Górnictwo: dwaj pracownicy kopalni Murcki-Staszic nie żyją
21 lutego 2019
27175
Tragedia, która była końcem kopalni
21 lutego 2019
12746
Górnictwo: akcja ratunkowa w kopalni Murcki-Staszic
21 lutego 2019
6667
Górnictwo: zarząd PGG jest zadowolony z ubiegłego roku
19 lutego 2019
5923
Górnictwo: zakręcony kombajn w akcji
19 lutego 2019
4637
Murcki-Staszic: będą wyjaśniać, jak zginęli górnicy
22 lutego 2019
4342
Górnictwo: było o krok od tragedii
18 lutego 2019
4182
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu